Mercedes-Benz panggil balik sejuta kenderaan – masalah beg udara, empat pasaran terlibat ketika ini

Mercedes-Benz panggil balik sejuta kenderaan – masalah beg udara, empat pasaran terlibat ketika ini

Lebih dari sejuta kenderaan Mercedes-Benz dipanggil balik seluruh dunia untuk mengelak kebarangkalian beg udaranya diaktifkan tanpa sengaja, lapor Reuters. Program berkenaan meliputi kenderaan penumpang yang dibuat pada 2012 hingga 2017, merangkumi model-model seperti A-Class, B-Class, C-Class (W204 dan W205), E-Class (W212 sahaja), CLA, GLA dan GLC.

Masalah berkenaan, seperti yang dijelaskan oleh Daimler AG, disebabkan oleh nyah-cas elektrostatik, bersekali dengan gelung pemasa yang rosak serta komponen asas pemasangan stereng yang tidak cekap boleh membawa kepada beg udara diaktifkan secara tidak sengaja bagi sebelah pemandu. Untuk mengatasi masalah ini, proses pembetulan akan melibatkan tambahan pada bahagian asas atau tapak komponen stereng akan dilakukan.

Panggilan semula ini melibatkan sejumlah 495,000 kenderaan di Amerika Syarikat, 400,000 di Britain, 76,000 di Kanada dan beberapa ribu lagi di Jerman. Ketika ini, masih belum diketahui sama ada model-model yang dijual dipasaran selain yang dinyatakan ini akan terlibat sama. Begitu juga untuk Malaysia – masih belum ada apa-apa makluman daripada Mercedes-Benz Malaysia.

Setakat ini, sudah terjadi beberapa kes pemandu terkesan daripada masalah ini, dengan kesan kecederaan ringan seperti lebam dialami, jelas jurucakap Mercedes-Benz di Amerika Syarikat. Bagaimanapun, belum ada kematian yang direkodkan. Syarikat itu menjelaskan, isu ini tidak ada kena mengena dengan panggilan semula global oleh Takata yang berlangsung sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required