HSR: Kerja-kerja tinjauan pembinaan di Melaka selesai

HSR: Kerja-kerja tinjauan pembinaan di Melaka selesai

Kerja-kerja tinjauan bagi pembinaan stesen High Speed Rail (HSR) antara KL-Singapore di Melaka telah selesai – koordinat dan kawasan yang diperlukan untuk projek berkenaan telahpun dikenal pasti, lapor Bernama.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron berkata, projek berkenaan turut akan melibatkan pengambil alihan antara 60.7 hingga 80.9 hektar tanah penduduk di kawasan Durian Tunggal. “Kerja-kerja tinjauan sudah selesai, dan sekarang kami hanya menunggu tindakan seterusnya daripada MyHSR Corporation Sdn Bhd bagi urusan pengambil-alihan tanah dikawasan yang terlibat.

“Ini dijangka akan berlangsung dalam masa terdekat, dan kami juga telah mengenal pasti individu atau pihak yang terlibat di dalam urusan ambil alih tanah bagi projek ini. Mereka akan menerima pampasan sewajarnya,” jelas beliau.

Stesen di Melaka menjadi stesen ke-empat perkhidmatan HSR itu. Projek berkenaan, yang dijangkan akan memulakan operasi pada 2026, akan menghubungkan bandar-bandar seperti Kuala Lumpur, Bangi, Putrajaya, Seremban, Melaka, Muar, Batu Pahat, Iskandar Puteri dan Singapura.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required