Ducati SuperSport dilancar di Malaysia – dari RM81k

Ducati SuperSport dilancar di Malaysia – dari RM81k

Selepas penampilan pertama di pameran EICMA Milan, Itali Oktober tahun lalu, Ducati SuperSport 2017 kini dilancarkan di Malaysia pada harga RM80,899 termasuk GST, tetapi tanpa insurans dan kos pendaftaran lain. Sebuah lagi model yang lebih sporty, iaitu SuperSport S pula dijual pada harga RM88,899. SuperSport adalah sebuah model sports-tourer yang juga boleh digunakan seharian.

Model ini menggunakan enjin V-twin Testastretta 11-degree 937 cc sama seperti Hyperstrada, dengan sistem penyejukan cecair dan empat injap Desmodromic bagi setiap silinder. Kuasa sebanyak 110 hp pada 9,000 rpm dan 93 Nm tork pada 6,500 rpm dapat disampaikan ke tayar belakang melalui transmisi enam kelajuan dan klac basah.

Sistem suspensi model ini terdiri daripada unit Marzocchi 43 mm boleh laras sepenuhnya di bahagian depan, manakala di belakang pula terdapat monoshock Sachs yang boleh dilaras dan lengan ayun tunggal. Tugas membrek pula dijalankan oleh sistem Brembo dengan angkup M4-32 Monobloc di hadapan, bersama cakera 320 mm.

Ducati SuperSport dilancar di Malaysia – dari RM81k

Berat SuperSport adalah 210 kg, dan ia menyediakan tangki minyak berkapasiti 16 liter, manakala tinggi tempat duduk pula adalah 810 mm. Pada bahagian kokpitnya boleh dilihat terdapat panel instrumen LCD, dan pakej keselamatan Ducati Safety Pack yang diberi secara standard adalah termasuk kawalan cengkaman dan brek ABS. Turut disediakan adalah pilihan mod tunggangan.

Penghadang angin yang boleh dilaras juga datang standard pada motosikal ini, dan terdapat dua versi yang boleh dipilih iaitu SuperSport biasa dan SuperSport S. Versi S datang lengkap dengan suspensi Ohlins, quickshifter naik dan turun gear, beberapa bahagian gentian karbon, tuil kawalan gaya lumba dan penutup tempat duduk belakang.

Untuk SuperSport ini juga, disediakan dua pek pilihan tambahan iaitu Touring Pack yang memberikan kotak barangan, penghadang angin lebih tinggi dan pemegan dengan ciri pemanas, manakala Urban Pack pula memberikan beg atas tangki dan peletak kaki dengan alas getah. Harganya walaubagaimanapun masih belum diberitahu. Pembeli juga mempunyai pelbagai lagi pilihan aksesori di dalam katalog Ducati yang antaranya termasuk ekzos Akrapovic, steering damper Ohlins dan modul Bluetooth untuk sistem Ducati Multimedia.

SuperSport ditawarkan dalam warna Ducati Red, dengan kerangka Trellis merah dan rim hitam matte manakala SuperSport S pula ditawarkan dalam warna sama ada Ducati Red ataupun Star Silk White dengan kerangka dan rim merah. Model ini boleh didapati di wakil pengedar Ducati bermula minggu hadapan dan didatangkan bersama jaminan pengilang dua tahun tanpa had batuan, servis injap Desmodromic 30,000 km dan Ducati Smart Service selama dua tahun.

GALERI: Ducati SuperSport 2017

GALERI: Ducati SuperSport S 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required