Kia Stinger talaan West Coast Custom akan ke SEMA

Kia Stinger talaan West Coast Custom akan ke SEMA

Dalam keadaan standard, rupa sedan sport empat pintu baharu dari Kia iaitu Stinger sudahpun cukup mengiurkan. Berita baik, kereta berkenaan bakal muncul pada acara tahunan kenderaan ubahsuai terbesar di Amerika Syarikat – SEMA – hujung bulan ini, dengan talaan prestasi dan estetik dari firma ubahsuai ternama, West Coast Custom.

Pengumuman ini turut disertakan dengan satu imej bahagian belakang Stinger berwarna biru bersama kit badan dan set roda lebih lebar, serta badannya telah dirapatkan sebolehnya ke permukaan bumi. Menurut Kia, mereka Stinger berkenaan turut menerima gril hadapan kemasan hitam berkilat, kit aero gentian karbon, rim forged bersaiz 21-inci, diffuser belakang dan juga empat tip ekzos berbentuk segi empat.

Perincian lain masih lagi belum diumumkan, dan kereta berkenaan akan didedahkan sepenuhnya pada 31 Oktober ini iaitu hari pertama SEMA 2017 berlangsung.

Kia Stinger talaan West Coast Custom akan ke SEMA

Untuk pasaran Amerika, Stinger ditawarkan dengan dua enjin berbeza iaitu enjin 2.0 liter empat-slinder turbo berkuasa 255 hp pada takat 6,200 rpm serta tork maksima 353 Nm bermula 1,400 hingga 4,000 rpm, dan juga enjin V6 3.3 liter turbo berkembar Lambda II berkuasa 365 hp pada takat 6,000 rpm dan juga tork maksima 510 Nm bermula 1,300 hingga 4,500 rpm – jelas lebih berkuasa dari Audi S5 Sportback and BMW 440i Gran Coupe.

Kedua-dua enjin ini hanya akan dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan yang dibina oleh Kia sendiri. Stinger merupakan sedan pacuan roda belakang dan diberikan LSD mekanikal yang dibekalkan secara standard. Namun untuk pasaran Amerika, ia turut ditawarkan bersama sistem pacuan semua roda dengan agihan tork lebih ke bahagian belakang bersama sistem Dynamic Torque Vectoring Control yang beroperasi bersama sistem brek.

Ini membolehkan model 2.0 liter turbo memecut dari 0-60 bsj (0-96 km/j) dalam masa 5.9 saat, manakala model 3.3 liter V6 pula mampu memecut dalam jarak yang sama dengan catatan 4.7 saat – lebih laju dari catatan masa yang direkodkan oleh Porsche Panamera V6.

GALERI: Kia Stinger pasaran Amerika Syarikat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required