Mercedes-AMG G 65 Final Edition – 65 unit terakhir

Mercedes-AMG G 65 Final Edition – 65 unit terakhir

Mercedes-AMG G 65 bukan calang-calang kenderaan pacuan empat roda. Dan, tidak hanya estetika rekaannya sahaja yang menjadi daya penarik; yang tersimpan di bawah bonetnya juga menjadi senjata utama. Ia adalah enjin V12 buatan tangan 6.0 liter – dengan kemampuan janaan kuasa sebanyak 621 hp dan 1,000 Nm tork. Pecutan 0-100 km/j dalam masa 5.3 saat, dan kelajuan maksimum yang mampu dicapai ialaj 230 km/j.

Tetapi, semua perkara baik pasti akan tiba ke penghujungnya; AMG akan menghentikan pengeluaran model G-Wagon berkenaan tidk lama lagi. Sebagai persembahan terakhir, 65 unit model berkenaan dalam edisi khas Final Edition akan diperkenalkan. Hanya 65 unit untuk seluruh dunia, dan dijual pada harga 310,233 Euro (RM1,549,334).

Untuk duit sebanyak itu, apa yang akan diperoleh ialah enjin V12 seperti yang dinyatakan, dengan padanan transmisi AMG Speedshift Plus 7G-Tronic serta sistem pacuan empat roda sepenuh masa. Dengan ketinggian kelegaan tanah, model ini memang boleh melepasi banyak halangan dalam permukaan yang mencabar.

Antara ciri yang perlu dinyatakan ialah kemampuan meredah air atau lumpur sedalam 60 cm, memanjat dengan keadaan permukaan yang hanya 80% normal, pemanduan stabil pada sudut 28°, sudut mula bergerak pada kadar 27° dan sudut ideal breakover pada 22°.

Versi Final Edition ini turut dilengkapi denga rim 21-inci dalam warna gangsa, kaliper brek warna perak serta kemasan AMG Sport di bahagian tepi. Perincian lain termasuk kemasan warga gangsa kesar pada bahagian pelapik bawah, elemen pada bampar, keliling gril serta cermin sisi. Ini dipadankan dengan kemasan hitam misalnya pada gril, hujung ekzos dan pada ciri penampan luaran.

Walaupun nampak garang dari luar, ruang kabin sebenarnya kekal dengan pendekaran mewah, sama seperti yang ada pada model G kebiasaannya. Ia dilengkapi pakej Exclusive dengan penggunaan kulit Nappa serta kesan visual gentian karbon. Stereng pula adalah dari AMG Performance, serta perincian yang khusus bagi edisi ini yang tertera di beberapa tempat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required