Nissan hentikan produksi di Jepun selama 2 minggu berikutan isu salah laku pada pemeriksaan akhir

Nissan hentikan produksi di Jepun selama 2 minggu berikutan isu salah laku pada pemeriksaan akhir

Nissan, the global leader in electric vehicle sales, continues its pursuit toward a clean-energy future with the reveal of the all-new Nissan LEAF. José Muñoz, Chief Performance Officer, Nissan Motor Co., Ltd. and Chairman, Nissan North America, Inc., unveiled the 2018 Nissan LEAF at a media event at Las Vegas’ Thomas & Mack Center. The debut immediately followed the LEAF’s global launch in Tokyo, Japan. The next-generation of LEAF, the world’s best-selling affordable, mass-production electric vehicle, goes on sale at Nissan dealers in all 50 states in early 2018.

Selepas insiden panggilan semula inflator beg udara Takata Corp, kes manipulasi ujian penggunaan bahan api oleh Mitsubishi, dan terbaharu skandal pemalsuan laporan pemeriksaan kualiti logam oleh Kobe Steel, industri automotif Jepun sekali lagi dikejutkan dengan isu integriti baharu minggu ini – Nissan mendedahkan terdapat salah laku yang dilakukan oleh mereka terhadap prosedur pemeriksaan terakhir sebelum kenderaan keluar dari barisan produksi.

Menurut laporan Reuters, rentetan dari isu ini, Nissan terpaksa menghentikan operasi produksi sejumlah enam buah kilangnya di Jepun sekurang-kurangnya selama dua minggu untuk mengenalpasti masalah ini dan mengatur semula barisan produksi mereka memenuhi undang-undang yang ditetapkan oleh kementerian pengangkutan Jepun, serta ia turut akan melibatkan panggilan semula.

Laporan tersebut turut menyebut Nissan telah menghasilkan sejumlah 79,300 kenderaan penumpang dan komersial pada bulan Ogos lalu, dan 27,600 daripadanya adalah dari pasaran Jepun, atau 6% dari produksi global keseluruhan.

Nissan mengakui bahawa ada juruteknik yang tidak berkelayakan telah melakukan pemeriksaan akhir untuk model-model domestik Jepun kerana berberapa langkah pemeriksaan telah ditukar ke barisan pemeriksaan lain dan ia telah melanggar peraturan yang ditetapkan oleh kementerian.

Pemeriksaan oleh juruteknik yang tidak bertauliah ini masih lagi berjalan setelah Nissan menyatakan mereka telah memperkasakan kawalan terhadap proses pemeriksaan apabila isu ini mula diketengahkan pada akhir September lalu.

Nissan hentikan produksi di Jepun selama 2 minggu berikutan isu salah laku pada pemeriksaan akhir

“Langkah kecemasan kami tidak cukup. Kami tidak mampu untuk mengubah tabiat buruk kami,” kata CEO Hirota Saikawa, dan menambah bahawa fokus untuk meningkatkan keberkesanan terhadap proses pemeriksaan telah menjadi penyumbang kepada isu ini, manakala komunikasi yang tidak baik antara pengurus-penguras kilang serta foreman juga menjadi salah satu faktor.

Salah laku yang dilakukan Nissan ini telah memaksa mereka memnggil semula 1.2 juta kenderaan penumpang yang dijual di Jepun dalam tempoh tiga tahun kebelakangan ini diperiksa semula. Semalam, Nissan telah mengumumkan sekitar 34,000 lagi kereta akan diperiksa semula.

Sebelum ini, kementerian pangangkutan Jepun telah menemui ada sebilangan juruteknik yang tidak bertauliah di kilang Nissan telah menggunakan cop milik juruteknik yang bertauliah bagi meluluskan pemeriksaan akhir, dan ini telah melanggar peraturan yang ditetapkan oleh kementerian.

Nissan kemudiannya mengakui salah laku berkenaan tetapi menjelaskan perkara berkenaan tidak menjejaskan kualiti kenderaan keluaran mereka. Isu ini juga tidak menjejaskan kenderaan-kenderaan yang diimport ke luar Jepun kerana proses kelulusan bagi pemeriksaan akhir berkenaan tidak dijalankan untuk kenderaan yang di jual pada pasaran luar.

Pihak penyiaran nasional Jepun, NHK pula melaporkan hari ini bahawa salah laku pada proses pemeriksaan tersebut telah dilakukan oleh Nissan paling kurang dalam tempoh 20 tahun kebelakangan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required