Statistik jualan kenderaan September 2017 mengikut jenama – lima kedudukan teratas catat penurunan

Statistik jualan kenderaan September 2017 mengikut jenama – lima kedudukan teratas catat penurunan

Laporan bulanan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) menunjukkan jualan kenderaan bagi September 2017 menurun sebanyak 20.8% – sebanyak 40,981 kenderaan terjual, kurang 10,739 unit jika dibandingkan dengan prestasi bulan Ogos lalu (51,720 units).

Dilihat dari pecahan mengikut jenama pula, kebanyakannya memang mencatatkan penurunan, kecuali bagi sebilangan kecil jenama pengeluar dari Jerman. Perodua yang berada dikedudukan teratas juga tidak terlepas dari terkena tempias ini; jualannya turun sebanyak 22.9% berbanding bulan Ogos dengan merekodkan jualan 14,355 unit kenderaan.

Trend sama diikuti oleh baki jenama dikedudukan lima teratas lainnya – Honda menurun sebanyak 18.8%, Proton menurun 30.3%, Toyota juga sama menurun sebanyak 23.9% manakala Nissan menurun 15.6%. Jejak ini diikuti juga oleh jenama-jenama utama lain seperti Mercedes-Benz (-21.8%), Ford (-24.2%), Mitsubishi (-40.2%), Peugeot (-40.9%) dan Renault (-62.5%).

Bagaimanapun, tiga jenama yang mencatatkan jualan positif ialah BMW, dengan 9.5% pertambahan berbanding jualan pada Ogos. Selain itu, Volkswagen juga mencatatkan jualan yang meningkat sebanyak 9.8%. Peratusan peningkatan paling tinggi pula dicatat oleh Subaru dengan 46.7%.

Rujuk jadual yang disertakan untuk perincian lanjut. Anda rasa, bagaimana agaknya prestasi bagi bulan Oktober nanti? Ada perubahan positif atau lebih teruk?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required