Toyota Concept-i Ride dan Concept-i Walk didedah

Toyota Concept-i Ride dan Concept-i Walk didedah

Awal tahun ini semasa pameran CES 2017, Toyota telah menunjukkan Concept-i yang disasarkan untuk menjadi pengangkutan pada masa hadapan. Kini, syarikat pengeluar kenderaan dari Jepun itu telah menambah lagi barisan kenderaan pintar ini dengan model Concept-i Ride dan Concept-i Walk, yang akan membuat penampilan semasa Tokyo Motor Show minggu hadapan.

Bagi Concept-i Ride, ia adalah sebuah pod penggerak dua tempat duduk yang direka untuk pengguna kerusi roda. Kereta kecil ini menampilkan pintu terbuka ke atas, seterusnya memberikan akses yang mudah kepada pemandu, dengan kerusi yang boleh melungsur ke arah luar. Pintu ini juga boleh membantu sewaktu membawa naik/keluar kerusi roda dan ia boleh disimpan di bahagian belakang kerusi pemandu.

Pengawal biasa seperti roda stereng dan pedal telah diganti dengan joystick, dan sistem bantuan pemandu seperti meletak kereta sendiri boleh digunakan pada kelajuan rendah. Satu ‘Ejen AI’ diletakkan pada panel paparan digital di bahagian hadapan untuk memberikan maklumat penting untuk pengguna kerusi roda seperti di mana kawasan yang mesra kerusi roda.

Sebuah lagi adalah Concept-i Walk, yang seperti sebuah skuter tiga tayar dan menurut Toyota, mempunyai saiz seperti seorang pejalan kaki. Ejen AI yang diberitahu tadi juga ada pada skuter ini, dan bekerja sama dengan pengesan padanya untuk memastikan keselamatan penunggang, memberi amaran sekiranya ada bahaya dan mengelak bahaya secara sendiri. Jarak roda hadapan dan belakang juga boleh ubah bergantung kepada kelajuan untuk menambah kestabilannya.

Skuter ini bukan seperti Segway, dan ia tidak memerlukan pengalihan berat untuk dikawal. Sebaiknya, ia lebih mudah dengan adanya joystick. Lantai yang rendah membolehkan pelbagai jenis penunggang menggunakannya, termasuk kanak-kanak, orang tua dan perempuan yang memakai skirt.

Toyota juga memberi gambaran servis perkongsian kenderaan untuk Concept-i Ride dan Concept-i Walk, yang seterusnya memberi akses lebih mudah kepada penggerak serba boleh, dan ia hampir sama seperti servis Care by Volvo oleh Volvo. Untuk Concept-i Walk, contoh yang diberi adalah sebagai servis penggerak jarak dekat di antara khidmat pengangkutan lain.

GALERI: Toyota Concept-i Ride


GALERI: Toyota Concept-i Walk

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required