Bekas jurutera Ford failkan paten enjin – satu turbo bagi setiap silinder, dakwa dapat atasi ‘turbo lag’

Bekas jurutera Ford failkan paten enjin – satu turbo bagi setiap silinder, dakwa dapat atasi ‘turbo lag’

Bekas jurutera Ford, Jim Clarke, telah memfailkan sebuah paten bagi pemasangan pengecas turbo individu bagi setiap silinder bagi enjin pembakaran dalaman. Dalam bahasa yang lebih mudah, konsep ini sebenarnya menggunakan satu turbo bagi setiap silinder – maksudnya, pada enjin empat silinder, ia akan turut memiliki empat unit pengecas turbo sendiri.

Pendekatan ini akan memerlukan dua throttle body dan unit turbo yang lebih kecil, yang berpusing lebih pantas. Saiz yang kecil juga bermakna turbo berkenaan boleh dipasangkan rapat pada bahagian injap ekzos, membolehkan tujahan kuasa yang segera. Clarke juga mendakwa di dalam konfigurasi ini, ia mampu mengatasi masalah turbo lag.

Menurut Car and Driver, rekaan enjin turbo yang dihasilkan ini secara teorinya masih tepat, bagaimanapun ketika ini masih belum ada unit prototaip yang dihasilkan. Ketika bertugas di Ford, Clarke bertanggungjawab membangunkan enjin V8 modular dan V6 Duratec. Beliau juga bergabung dengan Dick Fotsch, bekas presiden bahagian enjin di Navistar & Kohler.

Rekaan ini, serta enjin yang digunakan pada kenderaan Koenigsegg dan enjin Sky-Activ oleh Mazda mungkin menjadi petanda baik bahawa hayat penggunaan enjin pembakaran dalaman masih panjang dan belum berada dipenghujungnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required