VW Beetle mungkin akan dijelmakan semula sebagai kereta pacuan belakang, tetapi dengan kuasa elektrik

VW Beetle mungkin akan dijelmakan semula sebagai kereta pacuan belakang, tetapi dengan kuasa elektrik

Kerana prestasi jualannya yang telah menurun, Volkswagen telah menyebut untuk menghentikan terus pengeluaran model ikoniknya iaitu Beetle. Namun laporan terbaharu dari Autocar menyatakan, pengeluar kenderaan dari Jerman berkenaan kini sedang menimbangkan untuk membina Beetle generasi baharu tetapi dijana kuasa elektrik sepenuhnya.

Sebelum ini juga, VW telah mendedahkan bahawa model konsep van elektrik I.D Buzz sah akan dikeluarkan dalam bentuk produksi sebenar sebagai jelmaan semula van ikonik klasik VW T2 atau lebih popular dengan nama Kombi Van. Jadi, kini VW telah mula berbincang untuk turut melahirkan semula Beetle dalam bentuk kenderaan elektrik sepenuhnya, menggunakan platform Modular Electric Platform (MEB) yang sama.

Jika model ini benar-benar dihasilkan nanti, nampaknya Beetle akan lebih mirip kepada model asalnya dengan konfigurasi pacuan belakang, berbanding generasi sedia ada yang dipacu roda hadapan. “Jika kami mahu melahirkan semula Beetle, secara elektrikal ia akan lebih baik dari model sekarang, lebih rapat dengan sejarah, kerana ia mungkin akan memacu roda belakang,” kata CEO VW Herbert Diess.

Dengan menggunakan platform MEB yang sama juga, Beetle berkenaan bakal menerima motor elektrik yang diletakkan pada gandar belakang, manakala bateri pula pada bahagian lantai, sama seperti model konsep I.D Buzz. Platform ini juga begitu fleksible dan bakal memudahkan penghasilan Beetle generasi seterusnya berkenaan.

Menurut Volkswagen, motor elektrik yang menggerakkan platform MEB tersebut mampu menghasilkan 170 PS dengan jarak perjalanan 600 km untuk satu cas penuh bateri. Platform ini juga dikhabarkan akan menyokong pembangunan 15 kereta elektrik baharu, di mana lima daripadanya akan menggunakan logo Volkswagen.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required