Dilancarkan pada Khamis lalu, Perodua Myvi terbaru menjadi buah mulut ramai orang bagi tempoh beberapa waktu kebelakangan ini. Mungkin terlalu awal untuk dinyatakan, tetapi mungkin ramai yang sudah tertanya-tanya apa pula selepas ini dari Perodua? Kalau dilihat kepada corak sebelum ini – selepas pengenalan model Axia – hadir pula versi sedannya tahun lalu dengan model Bezza.

Jadi, jika mengambil itu sebagai petunjuk, mungkinkah akan ada Myvi sedan? Jika betul, maacam mana rupa model itu nanti? Dengan kemahirannya, Theophilus Chin yang sebelum ini banyak membayangkan semula model-model sedia ada melalui lakaran digital, kali ini mengalihkan perhatiannya untuk Myvi terbaru pula.

Bahagian depan kekal seperti model hatchback sedia ada, dengan kelainan diberikan pada profil tepi rekaan ini; elemen yang terdiri daripada enam cermin juga masih ada, tetapi nampak lebih kemas dan tajam berbanding Bezza. Di belakang, rekaan bentuk L pada lampunya menampilkan gaya yang lebih elegan dengan ruang untuk nombor plat juga diletakkan di situ.

Sekadar makluman, Myvi generasi ketiga ini rekaannya dihasilkan sepnuhnya oleh tenaga tempatan, dengan kelengkapan keselamatan yang lebih baik. Lebih panjang, lebih lebar dan lebih rendah dari Myvi sebelum ini, ia juga hadir dengan lampu utama LED untuk semua varian.

Dua pilihan enjin ditawarkan, 1.3L dan 1.5L dari keluarga enjin NR Toyota, DOHC dengan ciri Dual VVT-i. Enjin 1.3L ini juga terdapat pada Bezza, menjana 94 hp pada 6,000 rpm dan 121 Nm tork pada 4,000 rpm. Manakala enjin 1.5L dari Toyota Vios pula menghasilkan 102 hp pada 6,000 rpm dan 136 Nm tork. Untuk maklumat lanjut, ikuti laporan pelancaran dan pandu uji ringkas yang kami sediakan.