Kia Ray facelift 2018 akan tampil di Korea bulan ini

Kia Ray facelift 2018 akan tampil di Korea bulan ini

Kia Ray adalah sebuah model domestik yang dijual di Korea sejak tahun 2011. Ia akhirnya akan diberi facelift, dan pengeluarnya telah menyiarkan teaser lukisan digital di laman Facebook Hyundai Group, berserta kenyataan ia akan membuat penampilan pertama bulan ini.

Enam tahun untuk satu facelift adalah tempoh masa yang lama, dan mungkin ada yang menyangka ia adalah sebuah model serba baru. Walaubagaimanapun, lukisan yang disiarkan ini menampakkan tiada banyak perubahan, dan boleh membawa makna, ia sememangnya adalah sebuah model facelift dengan sedikit penggayaan yang berbeza.

Model di dalam lukisan ini tidak lagi mempunyai gril ‘tiger nose‘ di bawah lampu serta logonya, dan ia diganti dengan gril yang lebih bersepadu dan terletak di antara dua lampu hadapannya. Terdapat juga dua lagi gril kecil berasingan di bahagian yang lebih rendah.

Kia Ray facelift 2018 akan tampil di Korea bulan ini

Bahagian tepi lampu utama yang pergi ke sisi kenderaan telah dibulatkan, dan kini menggunakan sistem projector, dengan lampu siang LED terletak di bawahnya. Untuk lampu kabus pula, ia kini berbentuk lonjong seperti pil.

Pergi ke bahagian belakang pula, cermin yang melengkung sehingga ke tepi masih lagi ada, tetapi lampunya telah direka semula dengan bahagian dalamnya mempunyai pencahayaan LED berbentuk C. Bentuk lonjong menegak seperti lampu kabus di hadapan juga digunakan untuk bahagian belakang.

Keunikan Kia Ray adalah pada bahagian penumpang, iaitu sebelah kanan (stereng di sebelah kiri), ia mempunyai pintu gelungsur dan tidak mempunyai tiang tengah di antara tempat duduk hadapan dan tempat duduk belakang, seterusnya memberikan bukaan yang lebih luas. Panjang keseluruhannya adalah 3.59 meter dan datang dengan enjin Kappa 1.0 liter yang berkuasa 78 hp dan kotak gear automatik empat kelajuan. Ada juga versi elektrik yang menawarkan jarak gerak 139 km.

GALERI: Kia Ray

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required