MotoGP akan ada kategori baru untuk motosikal elektrik pada tahun 2019 – guna model Energica Ego

MotoGP akan ada kategori baru untuk motosikal elektrik pada tahun 2019 – guna model Energica Ego

Nampaknya kini kita tidak boleh menafikan lagi tenaga elektrik bakal menguasai kenderaan di masa hadapan. Bukan sekadar untuk kegunaan ramai, malah dalam dunia permotoran juga kenderaan seperti ini sudah mula menunjukkan potensi. Terbaru, MotoGP telah mengumumkan pembukaan kategori baru khas untuk motor elektrik bermula tahun 2019 dan perlumbaan tersebut akan dikenali sebagai FIM Moto-e World Cup.

Ia dianggap sebagai satu era baru dalam dunia permotoran dua roda, dan Dorna, iaitu pemegang hak eksklusif komersial MotoGP telah mengumumkan pemilihan Energica sebagai pembekal untuk perlumbaan kategori motosikal elektrik ini. Model yang akan digunakan oleh semua pasukan adalah Energica Evo yang ditala secara khas untuk perlumbaan.

“FIM sangat berbesar hati untuk memberi sokongan kepada pembangunan teknologi baru, dengan FIM Moto-e World Cup ini boleh diambil sebagai contoh. Energica pula telah membuktikan syarikat mereka boleh diharap dan menjadi peneraju pakar dalam sektor ini. Dengan sokongan Dorna, kami percaya langkah ini boleh memberikan kejayaan,” kata presiden FIM, Vito Ippolito.

MotoGP akan ada kategori baru untuk motosikal elektrik pada tahun 2019 – guna model Energica Ego

Energica adalah sebuah syarikat yang berpusat di Modena, Itali dan merupakan pengeluar motosikal elektrik berjiwa perlumbaan yang pertama di dunia. Latar belakang syarikat ini sentiasa berkait dengan dunia perlumbaan, dan walaupun kini menghasilkan motosikal elektrik ia tetap tidak pudar dan akan diteruskan.

Dalam keadaan asal untuk produksi, Energica Evo mampu menghasilkan 107 kW (145 hp) pada antara 4,900 hingga 10,500 rpm, dan 200 Nm tork bermula dari 0 hingga 4,700 rpm. Untuk kegunaan jalan biasa, kelajuan maksimum motosikal elektrik ini dihadkan kepada 240 km/j dan disediakan dengan empat mod tunggangan.

Untuk tayar pula, Dorna telah mengumumkan penggunaan khidmat Michelin untuk FIM Moto-e World Cup. “Perlumbaan motosikal elektrik ini bakal memberikan makna yang baik untuk mobiliti. Untuk Michelin, ia akan memberikan kami input yang berharga untuk pembangunan inovasi baru yang akan digunakan pada tayar jalan biasa nanti,” kata pengarah permotoran Michelin, Pascal Couasnon.

GALERI: Energica Evo

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required