Muzium Porsche pamerkan 911 paling tua, tahun 1964

Muzium Porsche pamerkan 911 paling tua, tahun 1964

Kereta klasik yang anda tengok di atas ini mungkin nampak cantik sekarang, tapi sebelum ini ia hampir ‘ditamatkan riwayatnya’. Ia adalah 911 paling tua yang berada dalam koleksi Muzium Porsche dan baru selesai di baik pulih selama tiga tahun.

Model ini dibuat pada tahun 1964 sebagai antara model kereta sports siri produksi yang dikenali sebagai 901. Walaupun begitu, beberapa minggu selepas produksi bermula, namanya terpaksa ditukar kepada 911 kerana masalah tanda nama perdagangan (trademark).

Porsche sendiri tidak mempunyai model yang sikar didapati ini di dalam muzium sebelum ini, dan hanya bertemu dengannya selepas sepasukan kru penggambaraan tv Jerman menemuinya di dalam satu garaj pada tahun 2014. Kru itu merujuk kepada Porsche berkenaannya, dan Porsche bersetuju untuk membeli dua model yang ditemui tersebut.

Muzium Porsche pamerkan 911 paling tua, tahun 1964

Antara faktor penting yang menyebabkan Porsche bersetuju membeli kereta yang sudah dilupakan ini adalah kerana ia didapati tidak pernah dibaik pulih sebelum ini dan masih dalam keadaan asal. Ini seterusnya dapat memberikan peluang kepada pakar di muzium mereka untuk membaik pulih kereta tersebut se-asli yang boleh, dan menggunakan barang asal daripada kereta lain.

Enjin, tranmsisi, elektrik dan bahagian dalam semuanya dibaik pulih mengikut prinsip yang sama, dengan peraturan asasnya mengekalkan alat ganti dan bahagian asal di mana yang boleh, berbanding menggantikannya terus. Ini adalah langkah biasa yang dilakukan oleh Muzium Porsche sewaktu membaik pulih kenderaan mereka dan tidak hairanlah ia mengambil masa yang lama untuk selesai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required