RON 95 dapat dijual pada harga lebih murah dengan kaedah pelarasan mingguan ketika ini – KPDNKK

RON 95 dapat dijual pada harga lebih murah dengan kaedah pelarasan mingguan ketika ini – KPDNKK

Kerajaan menyatakan bahawa mekanisme pelarasan harga mingguan bahan api ketika ini telah menjadikan harganya lebih rendah untuk pengguna dan industri, seperti dilaporkan oleh Bernama.

Timbalan menteri KPDNKK, Datuk Henry Sum Agong memaklumkan Dewan Negara bahawa sejak pelaksaan sistem berkenaan yang dilaksanakan bermula hujung Mac lalu, harga petrol RON 95 misalnya telah turun sebanyak lima sen bagi setiap liter, kini dijual pada harga RM2.25 seliter.

Setakat ini, harga bagi RON 95 telah naik sebanyak 20 kali kepada jumlah keseluruhan 82 sen dan turun sebanyak 15 kali dengan jumlah 87 sen. Kenyataan ini bagaimanapun tidak menyebut tentang harga RON 95 yang jadi paling tinggi setakat ini pada harga RM2.38 seliter pada minggu ketiga November sebelum turun ke tahap yang ada sekarang.

RON 95 dapat dijual pada harga lebih murah dengan kaedah pelarasan mingguan ketika ini – KPDNKK

“Penentuan harga minyak mingguan melibatkan perubahan harga dalam tempoh yang lebih singkat iaitu tujuh hari, dan harga yang ditetapkan lebih hampir kepada harga kos bagi petroleum,” jelas Henry dalam jawapan kepada pertanyaan dari Senator Datuk Megat Zulkarnain Omardin terhadap keberkesanan kaedah yang digunakan sekarang ini – memandangkan lebih banyak kenaikan harga berbanding harga turun.

Henry menambah, cadangan untuk memberikan subsidi petrol dan diesel perlu diperhalusi agar ia benar-benar memberi manfaat kepada golongan yang sepatutnya. “Rakyat Malaysia menggunakan hampir dua bilion liter petrol dan diesel setiap bulan. Jika subsidi 50 sen diberikan untuk setiap liter, kerajaan terpaksa menanggung kos RM1 bilion sebulan, atau RM12 bilion setahun.

“Bagaimanapun, perlu diingat bahawa penggunaan bahan api berbeza-beza bagi setiap orang. Sebagai contoh, mereka yang memandu kereta besar akan menggunakan lebih banyak petrol, misalnya 30 liter bagi setiap isian dengan subsidi RM15, manakala penunggang motosikal mungkin hanya menggunakan 30 liter sahaja sepanjang bulan,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required