Industri automotif dijangka berkembang pada 2018 – EEV akan meningkat 60%, lebih peluang pekerjaan

Industri automotif dijangka berkembang pada 2018 – EEV akan meningkat 60%, lebih peluang pekerjaan

Selain dari membentangkan laporan prestasi industri automotif Malaysia untuk tahun 2017 hari ini, kementerian perdagangan antarabangsa dan industri (MITI) turut membayangkan situasi sektor berkenaan untuk tahun 2018.

Bagi tahun 2018, pertumbuhan akan dijangka pada semua cabang. Jumlah produksi keseluruhan (TPV) dijangka akan meningkat sekitar 4% kepada 530,000 hingga 535,000 unit, manakala jumlah industri keseluruhan (TIV) pula diramalkan berada pada sekitar 586,000-591,000 unit, secara efektifnya meningkat 2% dari 2017.

Untuk jumlah kenderaan baharu yang diiktiraf sebagai cekap tenaga (EEV) pula, ia turut dijangka akan meningkat pada tahun 2018. Tahun lalu, sejumlah 52% model baharu dari pasaran diiktiraf sebagai EEV, manakala angka berkenaan dijangka akan meningkat kepada 60% untuk tahun ini, dengan produksi yang akan meningkat sekitar 350,000 unit berbanding 308,807 pada 2017.

Industri automotif dijangka berkembang pada 2018 – EEV akan meningkat 60%, lebih peluang pekerjaan

Menterinya, Dato Seri Mustapa Mohamed menyatakan, kerajaan menjangkakan prestasi yang lebih tinggi akan dapat dicapai pada 2018, terutamanya dengan mengambil kira tren global dalam sektor tersebut, termasuk pertumbuhan dalam penghasilan kereta elektrik dan hibrid.

Satu lagi pengilang pemasangan kenderaan akan beroperasi di Malaysia untuk tahun 2018, menjadikan jumlah keseluruhan 28 pengeluar automotif kini bertapak dalam negara. Manakala untuk pengeluar komponen dan alat ganti (vendor) pula akan bertambah sebanyak sembilan buah lagi

Oleh itu, peluang pekerjaan untuk sektor automotif di Malaysia juga dijangka akan bertambah. MITI menganggarkan sebanyak 29,000 lagi peluang pekerjaan akan wujud dalam industri tahun ini, dan ia akan menjadikan keseluruhan lebih dari 755,000 orang akan memacu sektor automotif tempatan.

Kerajaan mensasarkan sejumlah RM12.5 bilion akan dijana menerusi alat ganti dan komponen yang dihasilkan di Malaysia dan kemudian dieksport ke luar, atau setengah bilion lebih tinggi dari sasaran yang ditetapkan pada 2017. Begitu juga dengan alat ganti yang dikilangkan semula (recond), eksportnya turut dijangka naik sehingga RM800 juta tahun ini (RM516.4 juta dicatatkan pada 2017).

Industri automotif dijangka berkembang pada 2018 – EEV akan meningkat 60%, lebih peluang pekerjaan

MITI juga mensasarkan kenderaan-kenderaan yang dipasang di Malaysia untuk dieksport ke luar negara akan meningkat sebanyak 34,000 unit. Untuk sektor ini sebenarnya, Datuk Seri Mustapa Mohamad menyatakan “kekecewaan” kerana tahun lalu (sehingga November 2017) hanya 18,887 unit kenderaan yang dapat dieksport keluar, dengan nilai sekitar RM1 bilion.

“Eksport kenderaan CBU agak mengecewakan, tetapi eksport alat ganti dan komponen telah menunjukkan kemajuan yang bagus, jadi bermula NAP 2018 lebih fokus akan diberikan pada eksport untuk alat ganti dan komponen,” kata menteri berkenaan.

Rancangan kerajaan untuk industri automotif dijangka akan diperincikan lagi ketika pembentangan pelan baharu Dasar Automotif Negara 2018 yang akan diumumkan pada pertengahan tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required