Geely Boyue facelift 2018 diprebiu di China – rupa lebih segar dengan pelbagai ciri elektronik baharu

Geely Boyue facelift 2018 diprebiu di China – rupa lebih segar dengan pelbagai ciri elektronik baharu

Ketika rakyat Malaysia tertunggu-tunggu SUV pertama Proton yang diasaskan dari Geely Boyue, model segmen-C berkenaan nampaknya bakal diberikan versi facelift terbaharu di tanah kelahirannya – China.

Boyue diperkenalkan buat pertama kali di pasaran tersebut sejak dua tahun lalu, dan versi disegarkan semula berkenaan dijangka akan mula dijual bermula Mac ini. Sebelum dilancarkan secara rasmi, portal automotif dari China, autohome.com.cn telah diberikan keistimewaan untuk meninjau terlebih dahulu model tersebut.

Berbanding versi asal, model facelift ini dibezakan dengan bampar hadapan baharu bersama lampu kabus LED pada bahagian bawah – menampilkan rupa yang lebih garang dan lebih relevan mengikut trend rekaan semasa.

Geely Boyue facelift 2018 diprebiu di China – rupa lebih segar dengan pelbagai ciri elektronik baharu

Pada bahagian belakang pula, ia menerima lampu belakang yang lebih gelap, skid plate pada bampar yang lebih lebar, reflektor baharu dengan rekaan mendatar serta tip ekzos dengan rupa yang lebih segar. Tiada perubahan drastik jika dilihat dari sisi, namun Boyue 2018 turut diberikan rim aloi baharu dengan diameter lebih besar (19-inci).

Masuk ke kabin, Boyue kini diberikan sistem infotainmen baharu dengan sistem audio dari Morel dan pemain utamanya kini menerima butang kawalan sensitif-sentuhan berbanding butang konvensional pada versi sedia ada. Skrin sesentuh SUV ini masih lagi bersaiz lapan-inci, tetapi resolusinya telah dipertingkatkan kepada 1920×720 piksel.

Paparan pengguna pada skrin tersebut juga telah berubah, manakala kamera 360-darjah pula kini memberikan gambaran sekeliling kereta dengan imej tiga-dimensi. Ciri lain yang turut dipertingkat pada model baharu ini termasuk empat port USB tambahan (dua hadapan dan dua belakang), serta satu lagi port USB turut diberikan pada tempat yang agak unik iaitu berhampiran dengan cermin pandang belakang – membolehkan anda memasang dash-cam tanpa wayar yang berserabut ke port USB/12V pada papan pemuka.

Geely Boyue facelift 2018 diprebiu di China – rupa lebih segar dengan pelbagai ciri elektronik baharu

Selain itu, paparan kedudukan gear PRND baharu dengan pencahayaan baharu turut diberikan, manakala balutan upholsteri kini hadir dengan warna tea brown dan juga kawalan berasingan untuk larasan tempat duduk penumpang hadapan (seperti pada Toyota Camry) juga dibekalkan.

Untuk keselamatan, sistem Pemantau Titik Buta pada Boyue kini akan memberikan amaran kepada penumpang ketika pintu mahu dibuka sekiranya terdapat aliran trafik pada bahagian berkenaan. Ciri bantuan pemanduan lain masih lagi kekal dengan brek kecemasan automatik, cruise control adaptif, amaran keluar laluan dan juga lampu tinggi automatik.

Tiada perubahan mekanikal diberikan dan Boyue masih ditawarkan dengan pilihan janakuasa yang sama. Versi 2.0 liter NA diberikan enjin empat silinder berkuasa 139 hp/178 Nm. Untuk versi turbo pula, ia dipadankan dengan enjin 1.8 liter tetapi dengan dua pilihan kuasa – 161 hp/250 Nm (hanya transmisi enam-kelajuan manual) dan 181 hp/285 Nm (hanya diberikan kotak gear enam-kelajuan automatik). Pilihan pacuan hadapan atau pacuan semua roda turut diberikan, bergantung pada varian.

Pulang ke Malaysia, Proton menyatakan Boyue dalam versi pemanduan sebelah kanan bakal muncul menjelang akhir tahun ini. Versi pemanduan sebelah kiri dilihat telah keluar diuji pada jalan raya biasa pada awal tahun ini, manakala gambar versi pemanduan sebelah kanan pula tersebar tidak lama selepas itu. Malangnya, gambar viral berkenaan apabila diteliti, hanyalah imej palsu yang telah diterbalikkan.

Bagaimana prestasi pemanduan SUV ini? Wakil kami telah berpeluang memandunya di China tahun lalu, dan laporan pandu uji tersebut boleh anda baca DISINI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required