VIDEO: Kereta Proton macam tin Milo dan tak selamat?

Selalu kita dengar ada orang yang akan cakap panel badan kereta keluaran tempatan lembut, dan terus buat andaian bahawa kereta berkenaan tak selamat. Macam mana mereka boleh sampai kepada kesimpulan mudah seperti ini?

Mudah saja. Dengan jari “sakti”, mereka akan mengetuk-ngetuk sedikit badan kereta itu dan mendakwa ia mudah kemek. Tanpa sebarang pemahaman lanjut, maka terus akan ada kesimpulan seperti itu. Dan, lebih parah, ramai pula yang terpedaya dan percayakan pandangan itu.

Sebetulnya, bahagian yang manakan yang lebih penting untuk memberi perlindungan kepada pemandu dan penumpang sekiranya kenderaan terlibat dalam kemalangan? Adakah lapisan nipis panel badannya atau sebaliknya struktur kerangka yang digunakan pada sesebuah kenderaan, seperti yang dapat dilihat pada Proton Persona 2016? Ada tak mana-mana kereta penumpang dalam dunia ini yang bahagian luarannya tak kemek kalau bertembung dalam kemalangan?

Untuk meleraikan salah faham ini – kerana mungkin saja ramai lagi yang menganggap perkara ini betul – kami sediakan satu video ringkas untuk kita menambah pengetahuan tentang hal-hal berkaitan kekukuhan sesebuah kenderaan. Semoga ada manfaatnya.

Keratan rentas Proton Persona 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required