Hyundai i30 N TCR – dinaik taraf untuk perlumbaan

Hyundai i30 N TCR – dinaik taraf untuk perlumbaan

Model hatchback prestasi keluaran Hyundai iaitu i30 N akan digunakan dalam perlumbaan kelas Touring Car Racing (TCR) dalam siri Pirelli World Challenge 2018 di Amerika Syarikat. Pasukan lumba ini disokong sendiri oleh Hyundai, dengan kerjasama Brian herta Autosport.

Dua unit i30 N TCR akan digunakan untuk perlumbaan sebanyak enam pusingan di Amerika Syarikat ini, dan pelumba yang akan mengendalikannya adalah Michael Lewis dan Mark Wilkens. Mereka akan berlumba sekali dengan kereta dalam kelas lain seperti Grand Touring, GT Cup, GTS, TC dan TCA.

“Hyundai sangat teruja dengan prospek pasukan lumba yang menggunakan jenama N ini dalam kelas Touring Car Racing Pirelli World Challenge 2018 ini. Kerjasama kami dengan Bryan Herta Autosport, serta pemandu mereka dan kemampuan kenderaan ini yang sudah terbukti bakal meletakkan kami di posisi yang baik untuk kemenangan,” kata ketua pegawai pemasaran Hyundai Motor America, Dean Evans.

Untuk menjadikan kenderaan ini sesuai dengan perlumbaan kenderaan touring, enjin empat silinder 2.0 liter turbo padanya telah dinaik taraf dengan kit pemasukan udara BMC serta sistem data dan ECU Life Racing, seterusnya menjadikan kuasa meningkat, daripada 271 hp menjadi 350 hp. Kotak gear juga ditukar kepada unit sequential enam kelajuan dengan penukar gear di tangan, serta klac dan driveshaft perlumbaan.

Bahagian casis masih lagi menggunakan tetapan MacPherson di hadapan, four-link di belakang dan penyerap yang boleh dilaras. Sistem brek pula terdiri daripada unit angkup monobloc enam piston Brembo di hadapan, angkup dua piston di belakang, pad brek Pagid dan hos braided Goodridge. Rim adalah unit aloi 18 inci Braid.

Seperti yang anda boleh lihat dalam gambar, bahagian luarnya memang sudah nampak seperti kereta lumba sebenar, dengan splitter di hadapan, lengkuk tayar yang lebar dan sayap belakang yang besar. Panel badannya ada yang diperbuat daripada besi, dan ada daripada gentian kaca. Ia juga diperkuat berbanding model biasa dengan roll cage di dalam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required