Hafizh Syahrin selesai uji jentera MotoGP tiga hari di Litar Buriram, Thailand – apa kata pengurus pasukan?

Hafizh Syahrin selesai uji jentera MotoGP tiga hari di Litar Buriram, Thailand – apa kata pengurus pasukan?

Musim perlumbaan MotoGP tahun ini mungkin akan jadi yang paling meriah bagi peminat sukan permotoran Malaysia kerana seorang pelumba negara berusia 23 tahun, Hafizh Syahrin semakin dekat untuk berlumba dalam kategori paling tinggi bersama pasukan Monster Yamaha Tech3.

Keputusan sama ada Hafizh akan menyertai pasukan tersebut masih belum dibuat, tetapi sebagai permulaan yang positif, beliau telah diberi peluang menguji jentera YZR-M1 di Litar Buriram, Thailand hujung minggu lalu selama tiga hari. Selepas ini akan ada satu lagi sesi ujian di Qatar sebelum perlumbaan sebenar bermula (dalam gambar yang dimuat naik pasukan Monster Yamaha Tech3, khidmat Hafizh seperti akan diteruskan).

Semasa hari pertama ujian di Buriram, Hafizh sekadar cuba menyesuaikan diri dengan jentera MotoGP, kerana itu adalah pertama kali beliau mengendalikan jentera yang lebih besar, berkuasa dan berteknologi tersebut. Walaupun berada di tempat terakhir, masa terpantas beliau untuk hari tersebut hanya ketinggalan 2.368 saat berbanding Cal Crutchlow yang menjadi pendahulu.

Hafizh Syahrin selesai uji jentera MotoGP tiga hari di Litar Buriram, Thailand – apa kata pengurus pasukan?

Hari kedua, Hafizh bertambah laju, dengan berjaya mencatat masa terbaik hampir dua saat lebih laju berbanding hari pertama. Namun, beliau ada melakukan sedikit kesilapan di selekoh ke-7 litar tersebut, dan jatuh daripada motosikal. Walaubagaimanapun, Hafizh tidak mengalami sebarang kecederaan serius.

Pada hari ketiga, hafizh semakin laju, dan beliau berjaya mencatat beza masa hanya 1.756 saat dengan pendahulu di tempat pertama iaitu Dani Pedrosa. Menariknya, Hafizh juga berjaya menjadi lebih pantas berbanding Jorge Lorenzo yang membawa jentera Ducati.

“Saya tahu semua orang menjangkakan keputusan berkenaan Hafizh Syahrin. Apa yang boleh saya katakan setakat ini adalah beliau telah melaksanakan tugas dengan hebat semasa ujian ini, menunjukkan motivasi yang baik, sedia untuk belajar dan memecut dalam trek, dalam suasana yang bagus bersama pasukan. Kami akan membuat keputusan secepat mungkin, kerana terlebih dahulu, kami perlu berkongsi segala perincian dengan rakan kongsi pasukan,” kata pengurus pasukan Monster Yamaha Tech3, Herve Poncharal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required