Honda HR-V facelift 2018 muncul di Jepun – Honda Sensing standard untuk semua varian, RM76k-RM103k

Honda HR-V facelift 2018 muncul di Jepun – Honda Sensing standard untuk semua varian, RM76k-RM103k

Setelah gambarnya bocor, serta berberapa imej awalannya disiarkan oleh Honda sendiri, SUV crossover Vezel (dikenali sebagai HR-V di Malaysia) versi facelift 2018 kini secara rasmi dilancarkan di Jepun.

Seperti yang anda boleh lihat pada gambar, HR-V versi kemaskini ini menerima muka yang lebih segar yang lebih menyerupai model-model generasi baharu lain seperti Civic dan Accord. Gril baharu SUV ini diberikan bar krom yang lebih tebal, diapit dengan sepasang lampu hadapan reflektor LED baharu.

Gril pada bampar hadapan juga menampilkan elemen sarang lebah baharu. Manakala pada bahagian sisi, Vezel kini diberikan lampu nyalaan siang yang direka melintang – unit LED untuk varian tinggi, manakala lampu reflektor halogen untuk varian lebih rendah.

Honda HR-V facelift 2018 muncul di Jepun – Honda Sensing standard untuk semua varian, RM76k-RM103k

Bagi pasaran Jepun, Vezel kini menerima pakej bantuan pemanduan Honda Sensing sebagai ciri standard untuk semua variannya. Pakej berkenaan terdiri dari sistem seperti Cruise Control adaptif, sistem amaran perlanggaran hadapan (Forward Collision Warning System atau FCW), sistem brek menghindari perlanggaran (Collision Mitigation Braking System atau CMBS), bantuan kekal lorong (Lane Keeping Assist System atau LKAS), sistem amaran pertukaran lorong (Road Depature Mitigation System atau RDM) dan juga amaran keluar lorong (Lane Departure Warning atau LDW).

Tiada perubahan diberikan pada bahagian belakang, namun pada gambar yang disiarkan set lampu belakang SUV segmen-B ini nampaknya tampil lebih gelap dari sebelumnya. Untuk model JDM, model dengan lampu belakang LED yang diberikan grafik jalur turut ditawarkan, bergantung pada varian. Set-set rim aloi berdiameter 16- dan 17-inci masih kekal dibawa dari model terdahulu, tetapi varian RS diberikan rim aloi lebih sporty dengan kemasan dua-tona berdiameter 18-inci.

Pada bahagian kabin, Vezel JDM facelift ini diberikan tempat duduk yang direka semula serta diberikan corak jahitan baharu bagi memberikan “kemampuan memegang serta tekstur” yang lebih baik. Model pasaran Jepun ini juga menerima upholsteri dalaman dua-tona (Jazz Brown) yang nampak lebih premium.

Honda HR-V facelift 2018 muncul di Jepun – Honda Sensing standard untuk semua varian, RM76k-RM103k

Aspek NVH ruang dalaman ini juga dipertingkatkan dengan material penebat bunyi tambahan bagi mendapatkan suasana yang lebih senyap ketika memandu. Selain itu, bahagian lain masih kekal sama termasuk unit infotainmen yang menampilkan skrin sesentuh yang menyokong fungsi Android Auto dan Apple CarPlay.

Bagi pasaran Jepun, Vezel/HR-V ini hadir dengan dua jenis janakuasa iaitu enjin petrol 1.5 liter dengan sistem suntikan bahan api terus, dan juga versi Sports Hybrid i-DCD yang dikongsi bersama City dan Jazz Hybrid.

Versi petrol sepenuhnya digandingkan dengan transmisi CVT automatik (model RS turut diberikan pedal penukar gear pada roda stereng), manakala model hibrid menerima kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan DCT bersama pedal penukar gear sebagai ciri standard. Kedua-dua pilihan janakuasa ini hadir dengan pilihan sistem 2WD atau 4WD, tetapi versi RS hanya hadir dengan pacuan hadapan sahaja.

Model petrol Vezel dijual pada harga bermula ¥2,075,000 (RM76k) untuk model asas G, hingga ¥2,475,000 (RM91k) untuk model tertinggi RS. Bagi model hibrid pula, ia dijual pada harga bermula ¥2,460,000 (RM91k) hingga ¥2,810,000 (RM103k) bagi model Sport Hybrid RS. Honda mensasarkan model facelift ini akan dijual sebanyak 5,000 unit di Jepun.

Pasaran Jepun juga menawarkan dua warna baharu – Aurora Amethyst Metallic dan Silver Mist Green Metallic – bersama enam warna asal – Premium Crystal Red, Midnight Blue Beam, Luna Silver, Crystal Black (pearl) dan Rousse Black (metalik) – untuk Vezel yang dikemaskini ini.

Bagaimana pula dengan pasaran Malaysia? Disember tahun lalu, model berkenaan telahpun dijumpai sedang diuji berhampiran Digital Mall, Petaling Jaya. Awal bulan ini juga Honda Malaysia telah mengumumkan mereka akan melancarkan satu lagi model baharu dalam masa terdekat, yang kami jangkakan ialah model HR-V facelift ini dan berkemungkinan masih ditawarkan dengan hanya pilihan enjin 1.8 liter NA.

Walaupun sudah berusia tiga tahun dalam pasaran, HR-V masih lagi sebuah model yang popular oleh Honda dimana ia masih mengungguli pasaran SUV segmen-B tempatan tahun lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required