Volkswagen I.D Vizzion – MPV elektrik konsep dengan sistem pemanduan autonomous tanpa roda stereng

Volkswagen I.D Vizzion – MPV elektrik konsep dengan sistem pemanduan autonomous tanpa roda stereng

Semasa Geneva Motor Show yang akan berlangsung pada bulan hadapan, Volkswagen akan memperkenalkan sebuah lagi model konsep I.D iaitu I.D Vizzion. Ia adalah model I.D yang keempat selepas sebelum ini pernah ditunjukkan model I.D Concept, I.D Buzz EV dan I.D Crozz, dan beberapa gambar awalnya telah disiarkan.

Jika sebelum ini teknologi kenderaan elektrik sudah ditunjukkan pada kenderaan I.D, untuk model baru ini yang mempunyai bentuk MPV, Volkswagen mengetengahkan pula teknologi pemanduan autonomous, di mana ia mempunyai pelbagai sistem bantuan yang mengawal kenderaan – tanpa roda stereng atau butang kawalan. Kereta konsep ini boleh bergerak sendiri dan ia boleh berkomunikasi melalui hos virtual secara arahan tangan atau suara.

Sistem yang menggerakkan kenderaan berukuran 5.11 meter ini adalah berkuasa 225 kW dan boleh mencapati kelajuan maksimum 180 km/j. Ini adalah hasil daripada penggunaan bateri lithium ion 111 kWh, yang juga boleh memberikan jarak pergerakan sehingga 665 km apabila sistem penjanaan semula kuasa brek turut diaktifkan. Dua motor elektrik digunakan, dan kuasa disampaikan kepada semua tayar.

Volkswagen I.D Vizzion – MPV elektrik konsep dengan sistem pemanduan autonomous tanpa roda stereng

Volkswagen I.D Vizzion mahu menunjukkan potensi yang ada pada reka bentuk kenderaan elektrik penuh mereka. Ia juga adalah tulang belakang kepada teknologi kenderaan elektrik masa depan jenama itu, yang mampu memberikan jarak penggunaan lebih jauh dan penggunaan ruang maksimum pada kos yang optima. Menjelang tahun 2025, syarikat itu mensasarkan pengenalan lebih 20 model kenderaan elektrik.

Selain menjadikan kenderaan lebih bersih, selamat, menyenangkan dan selesa, teknologi inovatif yang ada pada kenderaan ini, bersama kualiti lainnya dapat meneruskan kesinambungan dan nilai sesebuah kenderaan. Sebagai tambahan, ia juga dianggap berguna bagi mereka yang sudah tidak boleh memandu, sebagai contoh, mereka yang sudah berumur.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required