Honda Mean Mower Mk.2 – dibina dengan sasaran rampas semula gelaran mesin rumput terlaju di dunia

Honda Mean Mower Mk.2 – dibina dengan sasaran rampas semula gelaran mesin rumput terlaju di dunia

Empat tahun lalu, Honda bersama Top Gear telah membina Mean Mower, iaitu mesin rumput yang disahkan sebagai mesin rumput paling laju di dunia setelah mencatatkan kelajuan 116.57 bs/j atau 187.6 km/j. Namun rekod tersebut tidak bertahan lama apabila sebuah syarikat dari Norway menyumbat enjin LS V8 dari GM ke mesin rumput Stihl T6 dan mencatatkan rekod 215.7 km/j.

Nampaknya falsafah “Challenging Spirit” Honda bukan hanya ungkapan. Walaupun sekadar mesin rumput, Honda bertekad untuk merampas semula rekod tersebut dan mendedahkan Mean Mower Mk.2. Menurut Top Gear, mesin rumput terbaharu ini dijana enjin 1,000 cc dari Honda Fireblade dan dirombak semula bagi menghasilkan kuasa 190 hp, serta digandingkan dengan kotak gear sequential enam-kelajuan.

Transmisi tersebut turut menerima sentuhan semula dengan gear satu yang jauh lebih panjang, bagi membolehkannya mencatatkan masa pecutan 0-60 bs/j (0-96 km/j) dalam masa tidak sampai 3 saat!

Namun perubahan yang benar-benar membantu memperbaiki prestasi mesin rumput terkini ini adalah kedudukan tempat duduknya. Menerusi Mean Mower Mk.2, tempat duduk perlumbaan gaya go-kart dipadankan dan terletak sangat rendah pada casis bagi membolehkan geseran aerodinamik yang disebabkan oleh pemandu dapat dikurangkan.

Tambahan pula, untuk memecahkan rekod kali ini, Mean Mower Mk.2 bakal dipandu oleh pemandu go-kart handalan dan pemenang tempat kedua Mini Challenge Great Britain 2017, Jess Hawkins.

Selain itu, mesin rumput berprestasi tinggi ini turut dipadankan dengan tayar perlumbaan dari Hoosier, pedal-box gaya-perlumbaan, roda stereng Sparco dan juga sistem brek dengan cakera berliang bersaiz besar – ia masih lagi mampu untuk memotong rumput walaupun diubahsuai berorientasikan kelajuan.

Menyentuh kemampuannya untuk memotong rumput, menurut Honda, Mean Mower Mk.2 ini boleh digunakan untuk tujuan berkenaan tanpa had kelajuan seperti pada Mean Mower asal – bermaksud anda boleh memotong rumput walaupun pada kelajaun 100 bs/j. Bilah pemotong rumput berkenaan pula diperbuat dari material gentian-karbon, dan digerakkan dengan sebuah motor elektrik kecil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required