Pininfarina HK GT 2018 – kelajuan maksimum 350 km/j

Pininfarina HK GT 2018 – kelajuan maksimum 350 km/j

Satu tahun selepas memperkenalkan sedan mewah H600, diikuti SUV K550 dan SUV K750, Pininfarina kini membawa pula HK GT 2018 ke Geneva Motor Show. Semua model yang disebutkan ini adalah model konsep yang dibangunkan oleh Pininfarina bersama syarikat teknologi dari Hong Kong, Hybrid Kinetic Group.

Bahagian luar HK GT 2018 boleh digambarkan dalam tiga perkataan ringkas – keghairahan, kuasa dan elegan. Bonet hadapannya nampak panjang namun mempunyai garisan yang mengalir sehingga ke bahagian belakang, dan Pininfarina mahu mewujudkan kembali bentuk seperti Gran Turismo klasik. Dalam masa sama, intrepretasi tersendiri HK turut dimasukkan seperti gril krom seperti kelopak bunga dan lampu yang berteknologi tinggi.

Untuk bahagian dalam, kenderaan ini menggunakan tetapan tempat duduk 2+2 dan semua tempat duduk dipisahkan dengan konsol tengah yang besar dan tinggi. Selain di stereng, tiada butang kawalan lain yang dapat dilihat pada kenderaan ini dan kebanyakan ciri berkemungkinan boleh dikawal menggunakan skrin sesentuh di konsol tengah. Berhadapan dengan penumpang hadapan juga terdapat satu lagi skrin yang lebih besar.

HK GT ini adalah sebuah kenderaan yang mempunyai dua personaliti – Race dan Gran Turismo. Dalam mod Race yang lebih sporty, suasana bahagian akan dihiasi lampu merah, manakala panel instrumen pula hanya memaparkan informasi yang perlu sahaja. Dalam mod Gran Turismo yang lebih santai, lampu dalam kenderaan akan menjadi warna biru.

Unit penggerak HK GT terdiri daripada motor elektrik permanent magnet (PM) yang mendapat kuasa daripada bateri 38 kW HK, dan dipadankan bersama transmisi dua kelajuan. Kuasa yang mampu dihasilkan oleh sistem ini adalah sebanyak 800 kW, membolehkan HK GT melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 2.7 saat dan laju maksimum 350 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required