Mazda akan bangunkan bateri lithium-ion 12-volt baru

Mazda akan bangunkan bateri lithium-ion 12-volt baru

Mazda telah mengumumkan bakal memulakan projek usaha sama dengan Ellity Power dan Ube Indsutries untuk membangunkan bateri lithium-ion – yang tahan lasak terhadap haba dan hentakan – untuk kegunaan pada kenderaan. Bertujuan menjadi gantian kepada bateri lead-acid pada kenderaan, projek berkenaan mensasarkan bateri baru ini akan masuk pasaran pada 2021.

Bateri lithium-ion adalah alternatif yang sangat meyakinkan kepada bateri lead-acid yang banyak digunakan pada kenderaan. Tetapi, penggunaannya terhad disebabkan hal-hal keselamatan – bateri pada kenderaan perlu tahan terhadap haba dan suhu tinggi di dalam ruang enjin, dan perlu juga tahan dari sudut daya impak sekiranya berlaku perlanggaran. Projek baru ini diharap dapat mengatasi dua masalah berkenaan untuk menghasilkan bateri yang lebih stabil dan selamat.

Mazda akan menjalankan kajian berdasarkan model terhadap reaksi kimia yang berlaku di dalam bateri dan akan membuat pemerhatian yang lebih terperinci tentang bagaimana untuk menguruskan bateri berprestasi tinggi dari perspektif kenderaan sepenuhnya serta membangunkan model bateri pelbagai guna untuk kegunaan pada kenderaan bermotor yang lain.

Elity Power akan menggunakan pengalaman di dalam membangunkan teknologi bateri yang selamat, kalis air dan tahan hentakan dengan prestasi dalam cuaca sejuk yang sangat baik dan akan menerajui rekaan dan pembangunan unit bateri berkenaan.

Sementara itu, Ube Indsutries pula akan memanfaatkan kepakaran kejuruteraan mereka dalam mebangunkan komponen utama seperti elektrolite dan pembahaginya untuk membangunkan elektrolite dengan ketahan tinggi dan tahan haba.

Ketiga-tiga syarikat ini berkata, projek berkenaan akan turut menjurus kepada potensi untuk bekerja sama selanjutnya dalam lapangan yang berbeza, seperti menggunakan teknologi yang terhasil dari usaha sama ini sebagai asas pembangunan bateri lithium-ion voltan rendah untuk kegunaan kenderaan dengan ciri elektrifikasi yang lain, selain daripada bateri penghidup (starter batteries).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required