Porsche Cayenne 2018 ditampilkan lagi di Malaysia

Porsche Cayenne 2018 ditampilkan lagi di Malaysia

Porsche Cayenne generasi ketiga telah pun membuat penampilan serantau di Malaysia selepas pertama kali ia dipertontonkan di sini pada Januari lalu. Seperti yang pernah dilaporkan, ia akan didatangkan dengan dua varian iaitu model asas Cayenne dan versi yang paling berprestasi Cayenne S.

Bagi varian paling asas iaitu Cayenne, ia hadir dengan enjin 3.0 liter turbo-tunggal V6 bersama hamburan kuasa sehingga 340 hp antara 5,300 hingga 6,400 rpm iaitu lebih 40 hp berbanding model terdahulu, dan tork 450 Nm antara 1,340 hingga 5,300 rpm. Dengan pacuan 0-100 km/j hanya 5.9 saat dan mampu dipacu dengan kelajuan maksimum sehingga 245 km/j (+15 km/j berbanding model terdahulu). Penggunaan bahan api kombinasi dianggarkan antara 9.2-9.0 liter per 100 km, dan emisi CO2 pula pada 209-205 g/km. Model ini seberat 1,985 kg.

Manakala Cayenne S yang dijanakan oleh enjin 2.9 liter V6 biturbo, hadir dengan hamburan kuasa sehingga 440 hp (+20 hp) antara 5,700-6,600 rpm dan tork 550 Nm antara 1,800-5,500 rpm. Dengan pacuan 0-100 km/j hanya 4.9 saat dan mampu mencapai kelajuan sehingga 265 km/j (+6). Bagi penggunaan bahan api kombinasi dianggarkan antara 9.4-9.2 liter per 100 km, manakala emisi CO2 pula pada 213-209 g/km. Cayenne S memiliki berat 2,020 kg.

Porsche Cayenne 2018 ditampilkan lagi di Malaysia

Kedua-dua varian turut dipadankan dengan kotak gear Tiptronic S lapan-kelajuan baharu. Ia dibina atas platform MLB Evo (juga digunakan untuk Audi Q7 dan Bentley Bentayga) dan turut dilengkapi dengan Sport Chrono Package yang bakal dikurangkan 0.3 saat daripada masa pacuan penuh. Pakej pilihan ini termasuk butang PSM Sport Mode dan Sport Response, yang mengoptimakan Cayenne untuk maklumbalas berketahanan tinggi selama 20 saat.

Bagi pengendaliannya, kedua-dua varian menampilkan independent aluminium multi-links pada kedua-dua gandar. Model asas Cayenne pula dipadankan dengan kaliper empat-omboh pada hadapan dan dua unit omboh di belakang. Manakala Cayenne S pula menerima enam-omboh di hadapan dan empat unit omboh di belakang. Varian yang paling berkuasa juga menerima cakera yang paling besar (dengan 390 mm berbanding 350 mm)

Elemen pengendalian lain yang turut ditampilkan termasuk Porsche 4D Chassis Control, suspensi udara tiga-chamber, stereng gandar belakang dan Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Selain itu, ia turut menampilkan
Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Active Aerodynamics dan pilihan Porsche Surface Coated Brake (PSCB), iaitu didatangkan dengan 10-omboh di hadapan dan empat-omboh bagi kaliper belakang.

Porsche Cayenne 2018 ditampilkan lagi di Malaysia

Walau pun Cayenne hebat di litar, namun ia turut menawarkan keupayaan di laluan off-road yang juga berdinamik. Ia memiliki lima mod off-road, dengan jarak kelegaan tanah mencecah 240 mm, sudut tanjakan sehingga 21 darjah dan kedalaman mencecah 524 mm.

Selain itu, Cayenne turut didatangkan dengan Porsche Advanced Cockpit, yang menempatkan dua paparan bersaiz tujuh-inci disebelah analogue tachometer pada kluster instrumen. Turut ditampilkan termasuklah sistem infotainmen Porsche Communication Management terkini yang disambungkan dengan paparan skrin sesentuh 12.3-inci.

Lain-lain elemen termasuk lampu utama LED, antara muka Direct Touch Control pada konsol tengah, kulit upholstery, tempat duduk larasan kuasa dan Bantuan Parkir. Buat masa ini, kami dimaklumkan model asas Cayenne dijangka berharga RM790k, sementara Cayenne S pula RM940k, kedua-duanya dengan cukai. Walau bagaimana pun harga rasminya hanya akan diumumkan pada tarikh yang ditetapkan kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required