Shell Eco-Marathon 2018 – tujuh pasukan Malaysia layak; Eco Voyager tempat ketiga Prototaip Hidrogen

Shell Eco-Marathon 2018 – tujuh pasukan Malaysia layak; Eco Voyager tempat ketiga Prototaip Hidrogen

Shell Eco-Marathon Asia (SEMA) 2018 yang berlangsung di Singapura dengan tema “Make The Future” menyaksikan sebanyak tujuh pasukan dari enam universiti di Malaysia menggalas cabaran negara di dalam pertandingan ini.

Pasukan yang dimaksudkan ialah dari Universiti Malaya, Universiti Multimedia (dan satu lagi pasukan mereka dari Kampus Melaka), UiTM, Universiti Monash Malaysia serta Universiti Malaysia Pahang.

Tambah membanggakan, pasukan Eco Voyager dari Universiti Malaya juga berhasil meraih tempat ketiga bagi kategori Prototaip Hidrogen. Mereka juga berjaya mengatasi rekod lama sendiri dengan mencatatkan bacaan 267 km/m3.

Shell Eco-Marathon 2018 – tujuh pasukan Malaysia layak; Eco Voyager tempat ketiga Prototaip Hidrogen

Enam pasukan dari Malaysia itu terlebih dahulu terpaksa melepasi saringan teknikal yang ketat sebelum layak meletakkan kenderaan yang mereka hasilkan di dalam litar untuk ujian kecekapan bahan api. Terdapat 12 peringkat saringan teknikal yang perlu dilepasi terlebih dahulu.

“Penglibatan di dalam acara ini memberikan peluang berguna kepada pasukan pelajar yang ikut serta untuk mengembangkan kemahiran diri mereka, baik dari aspek teknikal mahupun sebaliknya. Pelajar perlu mempersiapkan diri untuk memimpin, menjana idea kreatif dan mencari penyelesaian untuk setiap masalah yang dihadapi. Ini melangkau perkara-perkara yang mereka pelajari di dalam kelas dan bermanfaat untuk masa depan mereka,” ujar Ketua Perhubungan Luar, Shell Malaysia, Nimmi Kamal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required