Akta lupus kereta terbiar siap dalam tempoh tiga tahun

Akta lupus kereta terbiar siap dalam tempoh tiga tahun

Walau pun telah beberapa kali isu ini dibangkitkan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, namun sehingga kini tiada sebarang keputusan yang telah dimuktamadkan, semuanya berkaitan dengan pengurusan kenderaan terbiar.

Terkini, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar, berkata undang-undang berkaitan pengurusan kenderaan terbiar, termasuk membolehkannya dirampas untuk dilupuskan, dijangka siap dalam tempoh tiga tahun, laporan Berita Harian.

Sambungnya lagi, kajian itu membabitkan kerjasama antara lima pihak iaitu Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Kementerian Pengangkutan, Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) serta Jabatan Perdana Menteri (JPM).

“JPM maklumkan kepada saya bahawa kira-kira 6,000 aduan dari lapan kawasan bandar seperti Kuala Lumpur dan Johor diterima daripada orang awam berhubung masalah ini. Kementerian menyedari mengenai isu ini kerana ia membahayakan kepada pengguna, selain menjurus kepada pembiakan nyamuk termasuk Aedes, mengganggu kawasan parkir awam, selain memiliki bahan toksik yang boleh mendatangkan pencemaran alam sekitar.

Akta lupus kereta terbiar siap dalam tempoh tiga tahun

“Hasil mesyuarat antara semua kementerian berkaitan hari ini, kami bersetuju menubuhkan kumpulan kerja yang akan membincangkan isu ini lebih mendalam serta mencadangkan dasar dan kaedah pengurusan kenderaan terbiar kepada kerajaan,” ujarnya kepada pemberita di Parlimen, semalam.

Selain itu, katanya lagi, jawatankuasa yang ditubuhkan itu perlu berbincang dengan kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan (PBT), khususnya dalam menentukan lokasi untuk menempatkan kereta terbiar yang dirampas serta kaedah pengurusannya.

Wan Junaidi turut berkata, perkara yang turut dibincangkan juga termasuk mengambil kira denda kepada pemilik kenderaan terbiar.

“Kita juga bincangkan mengenai persoalan jika pemilik tidak mampu untuk membaiki kenderaan atau memperbaharui cukai jalan hingga menyebabkan ia terbiar, namun pemiliknya masih mahukan kenderaan itu. Jika kenderaan itu ditarik, adakah pemilik berhak menerima pampasan atau imbuhan. Ini akan difikirkan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required