Volvo FL – trak elektrik sepenuhnya dari Sweden

Volvo FL – trak elektrik sepenuhnya dari Sweden

Seperti yang diketahui, Volvo kini dalam usaha mereka untuk menghasilkan kenderaan-kenderaan dengan teknologi elektrik. Setelah berjaya memperkenalkan barisan model-model dijana unit plug-in hybrid T8 Twin Engine, kini jenama automotif dari Sweden itu melancarkan pula model elektrik sepenuhnya, tetapi bukan SUV atau kereta, sebaliknya sebuah trak yang digelar Volvo FL.

Lori elektrik ini disasarkan untuk penggunaan penghantaran pada kawasan bandar dan kerana ia tidak menghasilkan asap dan pencemaran udara, serta sangat senyap. Volvo FL ini dapat beroperasi dengan lebih bebas di kawasan perumahan serta berinfrastruktur.

Menurut Volvo Truck, lori bebas-pencemaran ini juga mampu untuk beroperasi di kawasan tertutup dan zon mesra alam yang melarang penggunaan kenderaan konvensional biasa, manakala kebolehannya untuk beroperasi dengan kadar bunyi yang rendah membolehkan ia digunakan pada sebelah malam dengan lebih kerap, mengelakkan kesesakan jalan pada sebelah siang.

Trak elektrik Volvo FL ini mempunyai berat kasar 16 tan, dan dijana oleh motor elektrik berkuasa 185 kW (248 hp)dan tork maksima 425 Nm. Motor berkenaan dipadankan bersama kotak gear dua-kelajuan dan kuasanya dipacu ke roda belakang. Kuasa dibekalkan menerusi bateri lithium-ion yang boleh diletakkan antara dua hingga enam unit, dengan kapasiti dari 100 hingga 300 kWj. Dengan sekali cas penuh, ia boleh bergerak sejauh 300 km.

Untuk versi bateri penuh 300 kWj, kuasa dapat dipenuhkan dalam masa satu hingga dua jam menggunakan pengecas DC CCS atau pengecas cepat Combo2 sehingga 150 kWj. Sekiranya dicas menggunakan pengecas AC 22 kW, bekalan kuasa hanya penuh selepas 10 jam.

Volvo FL ini dibina dengan kepakaran Volvo Group dalam menghasilkan pengangkutan elektrik, khususnya dari divisi Volvo Bus yang telah pun menghasilkan lebih dari 4,000 bas elektrik sejak tahun 2010. Trak berkenaan akan memulakan khidmatnya di bandar kelahiran Volvo, Gothenburg, Sweden menerusi syarikat kitar semula Renova dan syarikat perkhidmatan pengangkutan TGM. Jualannya pula akan dibuka pada tahun hadapan, dan ia hanya akan dipasarkan di Eropah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required