Di mana Modenas selepas kerjasama dengan Bajaj?

Di mana Modenas selepas kerjasama dengan Bajaj?

Semalam telah menyaksikan pengeluar motosikal negara, Modenas melancarkan sebuah lagi motosikal hasil kerjasama dengan Bajaj dari India, iaitu Dominar D400. Ini adalah model ketiga Bajaj yang diperkenalkan di pasaran Malaysia oleh Modenas, selepas Pulsar NS200, RS200 dan V15 yang dilancarkan bulan Mei tahun lalu.

Kini selepas hampir satu tahun, Modenas mendapati model hasil kerjasama dengan Bajaj ini menerima sambutan baik oleh pengguna dan menurut ketua pegawai operasi pengedaran, pertahanan, pengeluaran dan kejuruteraan automotif DRB-Hicom, Datuk Abdul Harith Abdullah, 4,500 unit motosikal ini sudah berjaya dijual.

Jumlah ini bersamaan dengan 11% daripada keseluruhan jualan motosikal Modenas bagi tahun kewangan 2017/18 yang secara keseluruhannya berjumlah 41,800 unit. Selain daripada itu, jumlah jualan keseluruhan ini juga menunjukkan peningkatan sebanyak 47% berbanding tahun kewangan 2016/17.

Selain menjadi penyumbang kepada peningkatan jualan keseluruhan Modenas, model yang ditawarkan dengan kerjasama Bajaj ini juga telah berjaya mengaut perkongsian pasaran sehingga 23%, iaitu bagi segmen motosikal Street bawah 250 cc. Dengan pengenalan Dominar 400 pula, Modenas mahu menjadikan motosikal Bajaj ini penyumbang yang lebih kuat kepada jumlah jualan mereka dengan sasaran 25 hingga 50% daripada keseluruhan jualan.

Sasaran itu diletakkan dengan yakin kerana Dominar D400 seperti membuka segmen baru. Ia menggunakan enjin 373 cc, iaitu sama seperti KTM Duke/RC 390, tetapi mempunyai harga hampir separuh lebih rendah iaitu pada RM14,615 termasuk GST.

Tambah Harith lagi, memang mereka mahu mencetuskan satu fenomena baru dalam pasaran motosikal Malaysia. “Ramai yang tahu, prestasi Modenas tidak begitu memberangsangkan sebelum ini kerana terpaksa berhadapan dengan keadaan yang berubah. Sekarang, kami tidak mahu lagi mengikut trend, tapi kami mahu menjadi trendsetter.”

Di mana Modenas selepas kerjasama dengan Bajaj?

“Biasanya sebelum ini, orang pergi ke kedai dengan menjadikan Modenas sebagai satu pilihan akhir kerana harganya yang murah, tetapi kini kami mahu orang pergi ke kedai mencari model Modenas menarik,” tambah Harith.

Menurut ketua pegawai operasi Modenas, Amiruddin Abdul Kadir pula, Modenas sememangnya akan memasukkan komponen keluaran tempatan pada motosikal Bajaj ini, dan dengan langkah sebegitu juga mereka boleh memanfaatkan pemindahan teknologi daripada Bajaj.

Semasa majlis sidang media pelancaran Dominar D400 juga ada wakil media yang bertanyakan tentang model baru Modenas 150 cc yang kerap menjadi persoalan orang ramai. Seperti yang boleh dijangka, Harith tidak mahu memberikan sebarang komen berkenaannya dan mahu orang lebih fokus kepada model yang sudah dilancarkan ini. Tetapi apabila didesak lagi dengan pertanyaan sama ada ia akan menggunakan enjin berkapasiti lebih besar seperti 200 cc, Harith menjawab ringkas, “mungkin.”

Pendapat kami, teknologi motosikal dan kehendak pengguna boleh berubah dan berkembang pantas. Jadi, kalau dah sedia tu, bolehla terus keluarkan ke pasaran. Tunggu lama-lama pun, takut basi pulak nanti.

GALERI: Modenas Dominar 400

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required