Mitsubishi Lancer mungkin akan dihidupkan kembali, tetapi bakal dijelmakan semula dalam bentuk SUV?

Mitsubishi Lancer mungkin akan dihidupkan kembali, tetapi bakal dijelmakan semula dalam bentuk SUV?

Selepas masuk ke dalam Pakatan Renault-Nissan, Mitsubishi nampaknya bakal bangkit semula dan mula membuat pelbagai bayangan bahawa nama-nama ikonik mereka akan kembali ke pasaran. Sebelum ini Colt/Mirage telah disebut-sebut untuk dihasilkan dalam generasi baharu, Eclipse pula telah dijelmakan semula tetapi dalam bentuk SUV. Manakala nama Evolution telah keluar semula di Tokyo Motor Show tahun lalu, juga tampil sebagai SUV tetapi dalam bentuk konsep janaan elektrik.

Ketika penampilan SUV konsep e-Evolution tersebut, difahamkan nama ‘Lancer’ tidak akan dibawa sekali seperti gugurnya nama ‘Impreza’ pada Subaru WRX dan juga ‘Skyline’ pada Nissan GT-R R35. Namun dalam laporan AutoExpress, Mitsubishi kini sedang berusaha mengembalikan nama Lancer dan ia disasarkan untuk bersaing bukan sahaja terhadap Ford Focus, malah turut akan mengacau pasaran Crossover funky seperti Toyota C-HR.

Menurut laporan tersebut lagi, Mitsubishi kini sedang menikmati pertumbuhan yang sangat pesat seiring jenama lain dalam Pakatan Renault-Nissan, jadi CEO Mitsubishi Trevor Mann bersama ketua perekanya Tsunehiro Kunimoto kini sedang berusaha untuk menghasilkan model-model gantian terhadap barisan produk sedia ada termasuk SUV, kereta kecil dan juga Lancer.

Mitsubishi Lancer mungkin akan dihidupkan kembali, tetapi bakal dijelmakan semula dalam bentuk SUV?

Selain dari memberitahu bahawa arah tuju Lancer kini hampir dimuktamadkan, Mann turut mendedahkan sedikit petunjuk segmen mana yang bakal diterjah oleh model baharu berkenaan. “Kami mempunyai perancangan produk jangka masa panjang yang agak kukuh sehingga 2025, dan melakar had selepasnya,” kata Mann.

“Dalam pada apa yang kami perkatakan adalah, ‘model yang mana kami mahu? Apa yang akan kami hasilkan?’ Kami akan menggantikan ASX, Outlander dan Triton. Dan kami ada dua nama ini: Pajero dan Lancer.

“Lancer merupakan yang paling mudah; kami percaya kami ada solusi yang sesuai dengan segmen. Kerana jika anda lihat secara global, pasaran hatchback segmen-C [Golf dan Focus] tidak menyusut. Ia turun sedikit di Amerika dan Eropah. Tetapi jumlahnya masih lagi meningkat di China. Jadi ada sebab untuk itu. Dan saya rasa segmen ini adalah sangat besar untuk peringkat global, kami perlu melihatnya,” tambah Mann.

Model konsep Mitsubishi e-Evolution

Kunimoto pula berkata, rekaan yang diprebiu pada model konsep e-Evolution adalah ideal untuk model lebih kecil. “Bukan kerana ia adalah segmen-C bermaksud ia perlu menjadi sebuah hatchback yang konvensional,” katanya. “Mungkin kami boleh menghasilkan kenderaan hatchback jenis baharu. Kami berfikir dengan cara yang agak radikal. Keaslian merupakan sebahagian dari falsafah rekaan Mitsubishi kini sudah pun konsisten.”

Berkemungkinan besar Mitsubishi bakal menghasilkan SUV Lancer berkenaan berasaskan platform terkini CMF C/D dari Pakatan Renault-Nissan. Platform tersebut cukup besar dan fleksibel untuk menyokong sebuah crossover yang direka seperti e-Evolution. Ia juga berpotensi untuk menawarkan pilihan pacuan hadapan atau semua roda, termasuk pemadanan sistem hibrid dari Mitsubishi sendiri.

Untuk model konsep e-Evolution, ia dijana sepenuhnya oleh kuasa elektrik menerusi tiga buah motor elektrik dengan tork yang sangat tinggi – satu memacu roda hadapan, manakala lagi dua diletakkan pada gandar belakang membolehkan ia berfungsi sebagai sistem Dual Motor Active Yaw Control (AYC). Secara keseluruhan, bentangan sistem tersebut menjadikan e-Evolution sebagai kenderaan elektrik dengan kawalan dinamik Super All-Wheel Control (S-AWC), yang didakwa mampu memberikan pengendalian yang lincah terhadap semua permukaan dan keadaan jalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required