Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury – mewah luar dalam, guna empat motor elektrik, kuasa 748 PS

Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury – mewah luar dalam, guna empat motor elektrik, kuasa 748 PS

Kenderaan yang anda lihat dalam gambar ini adalah Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury, yang pertama kali ditampilkan secara rasmi di Beijing sebagai sebuah crossover elektrik penuh. Menurut ketua pereka Daimler AG, Gorden Wagener, model konsep ini menggabungkan DNA sebuah SUV dan sedan, untuk menghasilkan sesuatu yang digelar sebagai “SUV ultra-moden dengan rekaan tiga kotak.”

Sememangnya rekaan kenderaan ini adalah unik, dan kebanyakan permukaannya adalah licin, dan dipanggil oleh Mercedes sebagai “imej elegan sporty.” Ukuran keseluruhan kenderaan ini adalah 5,260 mm panjang, 2,110 mm lebar dan 1,764 mm tinggi. Turut boleh dilihat adalah pengaruh daripada model konsep Vision Mercedes-Maybach 6 yang pernah diperkenal sebelum ini.

Bahagian hadapan kenderaan ini, walaupun mempunyai ciri mewah tersendiri, ia masih nampak biasa, tetapi bila pergi ke belakang, barulah anda akan dapat melihat keunikannya. Penutup but Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury adalah seperti sebuah kereta sedan, dan bukannya terangkat ke atas seperti kebiasaan sebuah SUV.

Masuk ke bahagian dalam, anda akan disambut permukaan yang kebanyakannya dibalut dengan kulit, serta beberapa bahagian yang menggunakan kemasan krom serta trim emas. Perincian ini, bersama set minuman teh binaan dalaman pada kenderaan ini juga menunjukkan ia mungkin dicipta untuk memuaskan pasaran China. Selain itu, terdapat juga lampu suasana biru dan kemasan premium lain.

Melihat kepada papan pemuka kenderaan ini, ia mempunyai corong pendingin hawa yang direka menyamai gril hadapan, dan di tengahnya terdapat sistem Widescreen Cockpit dengan dua skrin 12.3 inci seperti kenderaan Mercedes-Benz. Begitu juga keadaannya dengan pad sesentuh kawalan serta sterengnya. Menurut pengeluarnya, kenderaan ini dihasilkan untuk mereka yang mahu menggunakan khidmat pemandu dan menikmati kemewahan di belakang, dan disitulah perhatian sepenuhnya diberi.

Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury – mewah luar dalam, guna empat motor elektrik, kuasa 748 PS

Pada bahagian enjin, SUV mewah ini turut disokong dengan empat motor elektrik permanent-magnet synchronous, sekaligus dapat menghasilkan sistem pacuan semua roda. Jumlah kuasa keseluruhan yang mampu dihasilkan adalah 550 kW atau 748 PS, dan kuasanya datang daripada bateri 80 kWh yang terletak di atas lantai kenderaan.

Jarak penggunaan dengan sekali cas penuh dikatakan boleh mencecah 500 km, dan ia dihadkan kepada kelajuan maksimum 250 km/j. Untuk mengecas semula bateri, ia boleh dilakukan dengan menggunakan pengecas DC berasaskan CCS Standard, dan boleh dicas secara pantas sehingga tahap 350 kW. Menurut pengeluarnya lagi, dengan mengecas selama lima minit sahaja, mereka sudah boleh pergi untuk 100 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required