Proton serap SST untuk semua model yang dibeli sepanjang Sept ini – jualan Ogos meningkat 18.5%

Proton serap SST untuk semua model yang dibeli sepanjang Sept ini – jualan Ogos meningkat 18.5%

Proton telah mengumumkan akan menyerap cukai jualan dan perkhidmatan (SST) untuk pembelian mana-mana model kenderaannya sepanjang September ini. Walau pun mengakui pelaksanaan SST pasti mendatangkan kesan terhadap pasaran automotif tempatan, namun keputusan Proton untuk menyerap cukai tersebut sepanjang bulan ini adalah bagi memastikan pembeli masih dapat membeli dengan harga yang lebih rendah (tanpa cukai).

“Sementara Proton menunggu maklumat lanjut mengenai pelaksanaan SST, kami akan menyerap kos SST tersebut untuk semua model untuk memberi peluang kepada pembeli untuk membeli kereta. Ini memberikan manfaat kepada mereka semasa tempoh transaksi serta membantu Proton mengekalkan momentum jualan,” ujar Abdul Rashid Musa, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar.

Sementara itu, Abdul Rashid turut berkata, bulan Ogos turut mencatatkan jualan yang memberangsangkan dengan peningkatan sebanyak 18.5% berbanding bulan sebelumnya. Malah ia merupakan rekod jualan tertinggi (setakat ini) bagi 2018. Secara keseluruhannya, sebanyak 9,501 unit kereta telah dijual, di mana ini bukan sahaja pencapaian terbaharu bagi tahun ini, tetapi merupakan volum jualan terbanyak sejak Julai 2015. Malah TIV yang dicatatkan pula mencapai 15.4% bagi Ogos, meskipun peratusan sebenar akan diumumkan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA).

Proton serap SST untuk semua model yang dibeli sepanjang Sept ini – jualan Ogos meningkat 18.5%

“Ogos telah memperlihatkan pertumbuhan jualan sebanyak tiga kali berturut-turut untuk PROTON di mana syarikat sekali lagi mencapai volum yang tinggi bagi tahun ini. Pertumbuhan ini sedikit sebanyak didorong oleh GST yang berkadar sifar sebelum pelaksanaan SST, serta kempen pemasaran yang giat dijalankan bagi mengingatkan rakyat Malaysia untuk mengambil kesempatan bersempena dengan pembelian tanpa cukai ini.

“Jumlah jualan yang tinggi ini menunjukkan peningkatan keyakinan orang ramai terhadap jenama kami kerana ramai yang masih memilih Proton berdasarkan pakej menarik yang ditawarkan kepada mereka. Pelan pemulihan kami berjalan seperti yang dirancangkan, kini menjadi tanggungjawab kami untuk memastikan mereka kekal memilih jenama kami dengan memberikan servis pelanggan yang terbaik,” ujar Rashid lagi.

Sama seperti tujug bulan sebelum ini, Saga dan Persona kekal menjadi model pilihan pembeli apabila kedua-dua model ini kekal mendominasi jualan Syarikat. Saga menunjukkan prestasi yang sangat memberangsangkan dan memecah rekod jualan sebanyak 4,000 unit dengan pendaftaran sebanyak 4,174. Manakala, Proton Persona hampir mencapai jualan 3,000 unit dengan pendaftaran sebanyak 2,957 unit bagi Ogos. Bagi model-model yang lain turut menyumbang pada jualan, ditambahkan lagi dengan pembeli yang mencari kereta sebelum tamat hujung bulan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required