Perodua Aruz bakal dilancarkan – SUV 7-tempat duduk dengan enjin EEV 1.5L, dua varian dan ASA 2.0

Perodua Aruz bakal dilancarkan – SUV 7-tempat duduk dengan enjin EEV 1.5L, dua varian dan ASA 2.0

Beberapa minggu sebelum 2018 melabuhkan tirainya, Perodua gigih menyebarkan beberapa teaser mengenai SUV dengan kod nama D38L, yang bakal dilancarkan pada pertengahan bulan ini. Hari ini, risalah spesifikasinya telah bocor di laman media sosial, dan sahih Perodua telah menamakannya sebagai Perodua Aruz, SUV tujuh-tempat duduk, yang sebelum ini dikatakan sebagai kembar kepada Toyota Rush. Walau bagaimana pun, ternyata wajahnya adalah jauh berbeza daripada SUV tujuh-tempat duduk keluaran Toyota itu!

Perodua Aruz, digambarkan sebagai SUV EEV, ditampilkan dengan dua varian iaitu Aruz 1.5 X dan Aruz 1.5 AV. Bagi sudut mekanikalnya, kedua-duanya hadir dengan padanan enjin 1.5 liter, dengan kotak gear automatik empat-kelajuan, turut didakwa mampu memberikan penjimatan bahan api yang efisien iaitu sekitar 15.6 km per liter. Ia turut hadir dengan sistem Melahu Eko selain memiliki enam beg udara dan Bantuan Pemanduan Selamat (ASA 2.0) sebagai antara ciri keselamatan yang ditampilkan.

Difahamkan, enjinnya sama dengan yang digunakan pada Perodua Myvi, iaitu 1.5 liter Dual VVT-i dengan kuasa 104 PS dan 136 Nm tork pada 4,200 rpm. Enjin berkod 2NR-VE ini telah digunakan pada Toyota Avanza dan Daihatsu Xenia sejak 2015, selain turut dipadankan pada model Daihatsu Terios yang dilancarkan di pasaran Indonesia pada November 2017.

Perodua Aruz bakal dilancarkan – SUV 7-tempat duduk dengan enjin EEV 1.5L, dua varian dan ASA 2.0

Bahagian hadapan Aruz agak mirip dengan Terios Custom iaitu varian tertinggi Terios yang dilancarkan pada Ogos tahun lalu. Menurut risalah spesifikasi yang tersebar ini, Aruz ditampilkan dengan lampu utama LED dengan fungsi “Follow-Me Home” (dengan varian AV menerima lampu automatik), rim aloi 17-inci dan rel bumbung sporty.

Untuk bahagian kabinnya, ia ditampilkan dengan tempat duduk semi bucket dengan material fabrik bagi varian X dan balutan kulit untuk AV, ventilasi penyaman udara di bahagian belakang, stereng boleh laras dengan kawalan audio (kemasan kulit dan kawalan terima panggilan untuk varian tertinggi), akses pintar dengan butang mula/henti enjin, kamera undur selain port pengecas di semua barisan tempat duduk. Untuk varian AV, ciri tambahan termasuk perakam video pemanduan bersepadu (DVR) dan port HDMI turut ditampilkan.

Dengan tagline ‘Anjakan Gaya Hidup’, SUV ini turut menerima penarafan lima-bintang daripada ASEAN NCAP, ditawarkan dengan lima pilihan warna iaitu Amazon Green (warna baharu), Ivory White, Glittering Silver, Electric Blue, dan Granite Grey. Ia turut hadir dengan waranti lima-tahun. Nantikan perkembangan selanjutnya daripada Perodua sendiri, pasti ramai yang tidak sabar untuk mengetahui berapakah harga yang akan ditawarkan dan bilakah tempahannya bakal dibuka. Adakah anda tidak sabar menantikannya?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required