PANDU UJI: Perodua Aruz 1.5 Advance – benar-benar SUV atau sekadar kenderaan gaya hidup masa kini?

PANDU UJI: Perodua Aruz 1.5 Advance – benar-benar SUV atau sekadar kenderaan gaya hidup masa kini?

Dua puluh hingga tiga puluh tahun dulu kalau berbicara tentang tahun 2020, tentunya ramai yang terbayang bahawa kereta tidak lagi memerlukan jalan raya kerana sudah boleh terbang. Tinggal setahun lagi sebelum kita masuk ke tahun futuristik tersebut, nampaknya visi kereta terbang masih belum sampai, sebaliknya apa yang terjadi kini satu dunia sedang beralih dari sedan konvensional kepada kenderaan acah-acah masuk hutan – SUV.

Saya antara individu yang tak faham kenapa kita perlu keluar duit yang banyak untuk tukar tayar lebih kurang sama saiz dengan tayar lori bagi kenderaan harian, sedangkan tayar low profile adalah lebih sedap dan murah untuk kita belasah ketika mengambil selekoh di atas permukaan tar. Jadi, banyak juga saya bertanya kepada rakan-rakan dan saudara mara terdekat kenapa mereka kini lebih menggemari SUV dari kereta biasa yang lebih rendah.

Biasanya ada dua sebab mengapa mereka memilih SUV – lebih yakin dengan kereta yang tinggi bila berada di atas jalan raya terutama ketika mahu keluar dari simpang ataupun ‘minta jalan’ untuk menukar lorong atau masuk susur (alasan popular untuk makcik-makcik dan makwe-makwe) serta ada juga yang suka dengan imej rugged pada SUV seiring dengan ‘fesyen automotif’ dan gaya hidup semasa.

SUV muncul dalam pelbagai bentuk, ada yang masih true menggunakan kerangka ladder frame dan sistem 4X4 sebenar seperti Toyota Fortuner dan Isuzu MU-X, SUV dengan dalam saiz segmen-C dengan kerangka monocoque sama dengan kereta seperti Honda CR-V dan Mazda CX-5, serta ada juga yang bersaiz kompak dihasilkan dari hatchback segmen-B seperti Honda HR-V dan Mazda CX-3.

PANDU UJI: Perodua Aruz 1.5 Advance – benar-benar SUV atau sekadar kenderaan gaya hidup masa kini?

Untuk pasaran ASEAN, kita ada satu lagi SUV unik iaitu model-model yang dihasilkan dari MPV tujuh-tempat duduk segmen-B, menggunakan suspensi sedikit lebih panjang serta diberikan tayar yang lebih tebal dari kereta segmen-B biasa. Model seperti ini banyak dihasilkan di Indonesia dan pasaran republik tersebut mempunyai pelbagai model seperti Honda BR-V, Toyota Rush bersama kembarnya Daihatsu Terios serta Mitsubishi Xpander – menawarkan persaingan yang sengit.

Bagi pasaran Malaysia, kita telah menerima Honda BR-V pada Januari 2017, kemudian Toyota Rush pada Oktober tahun lalu. Persaingan ini nampaknya makin sengit pada awal tahun ini dimana model paling mampu milik telah muncul, dihasilkan oleh pembuat automotif nasional kedua, diasaskan (atau hampir sama) dari Toyota Rush iaitu Perodua Aruz.

Kami sudah tulis perbezaan antara dua model kembar Rush dengan Aruz ini sebelum model Perodua berkenaan dilancarkan lagi yang anda boleh baca DI SINI. Jadi untuk sesi kali ini, Aruz Advance yang saya uji berkenaan akan lebih cenderung dibandingkan dengan satu lagi pesaing iaitu Honda BR-V.

Dari segi casis dan mekanikal, Aruz merupakan SUV/MPV yang direka dengan konfigurasi lebih kurang sama dengan Toyota Avanza – enjin hadapan pacuan belakang (FR), dengan gandar belakang jenis hidup (live axle) bersama spring jenis gegelung. Konfigurasi seperti ini adalah lebih sesuai untuk kegunaan lasak di mana gandar jenis tersebut sememangya biasa digunakan pada jentera-jentera komersil dan juga trak pikap atau SUV ladder frame kerana rekaannya yang solid berbanding drive shaft bebas membolehkan ia lebih ‘tahan dera’ untuk laluan off-road.

PANDU UJI: Perodua Aruz 1.5 Advance – benar-benar SUV atau sekadar kenderaan gaya hidup masa kini?

Casis ini juga membolehkan Aruz direka dengan tinggi sebenar dan bukan dibuat-buat – kelegaan tanah 220 mm berbanding hanya 201 mm pada BR-V, manakala tinggi keseluruhan pula adalah 1,705 mm atau 39 mm lebih tinggi dari SUV/MPV dari Honda berkenaan.

Jadi sekiranya membeli SUV dengan alasan kerana ketinggiannya, Aruz adalah ideal untuk anda. Ketinggian Aruz ini sebenarnya bukan sahaja berguna ketika anda sekeluarga ingin ke sungai-sungai yang mempunyai air terjun untuk berkelah, malah ia juga agak sesuai untuk anda yang selalu memandu melalui jalan-jalan yang sedang dibangunkan dengan projek-projek seperti LRT3 dan sebagainya – tak perlu nak mengelak jalan tidak rata atau berlubang.

Tapi ketinggian sebegini tetap memerlukan kompromi pada aspek lain. Jika anda seorang yang biasa memandu kereta dan ‘kaki belasah corner‘, Aruz mungkin bukan SUV yang sesuai untuk anda kerana daya olengan badan yang cukup ketara. Anda juga perlu ingat, SUV ini direka bukanlah untuk prestasi ketika mengambil selekoh, tetapi lebih sebagai ‘people mover‘ yang boleh membawa tujuh orang dalam satu masa. Ketinggian ini juga menyebabkan lantainya juga turut menjadi tinggi, menyukarkan kanak-kanak berumur tiga hingga lima tahun untuk masuk sendiri ke dalam kabin.

Manakala untuk dimensi keseluruhan, Aruz dihasilkan dengan ukuran 4,435 mm panjang, 1,695 mm lebar, 1,705 mm tinggi dan jarak roda pula adalah 2,685 mm. Berbanding BR-V, Aruz 18 mm lebih pendek dan 40 mm kurang lebar, tetapi mempunyai jarak roda 23 mm lebih panjang.

Dengan dimensi ini, penumpang pada tempat duduk baris kedua boleh duduk dengan ruang lega bahagian lutut sekitar 5-inci. Jika tidak selesa untuk duduk dalam keadaan tegak, tempat duduk baris ini juga boleh dicondongkan sedikit kebelakang.

Untuk tempat duduk baris ketiga pula, orang dewasa saiz standard di Malaysia akan duduk dengan lutut yang ngam-ngam dengan perehat belakang tempat duduk baris kedua. Namun ia tidak berasa begitu kejung kerana tempat duduk tersebut tidak direka rendah, dan lutut tidak perlu ternaik tinggi yang biasanya akan menyebabkan anda terasa sesak seperti ruang yang sama pada Perodua Alza.

Bahagian ini juga diberikan pemegang cawan dan juga satu storan yang boleh memuatkan telefon bimbit dan juga snek-snek paket kecil pada kedua-dua sisi, manakala satu soket elektrik 12V ditempatkan pada bahagian kiri. Penghawa dingin? Satu blower tambahan diberikan pada kabin belakang dengan kelajuan kipas boleh dikawal (tiada kawalan suhu tetapi mempunyai cooling coil sendiri) dan boleh ditala terus ke muka penumpang paling belakang.

Untuk bahagian kargo, Aruz mampu untuk menampung kapasiti muatan 213 liter. Mungkin kerana lantai yang perlu dibina lebih tinggi kerana di bawahnya terdapat komponen gandar yang lebih besar, kapasiti muatan Aruz ini sebenarnya 10 liter kurang berbanding BR-V. Dan sekiranya tempat duduk ketiga dilipat (tidak rata dengan lantai), Aruz mampu menampung kapasiti 514 liter, berbanding BR-V yang lebih besar dengan 539 liter.

Sedikit nota untuk BR-V, SUV dari Honda tersebut diasaskan dari MPV tujuh tempat duduk Honda Mobilio, yang juga evolusi dari platform hatchback kompak Honda Brio. Jadi SUV MPV ini menerima enjin 1.5 liter yang memacu roda hadapan, membolehkan lantainya direka rendah kerana tiada sebarang sistem pemacu merentangi di bawahnya.

Jadi jika anda memandu BR-V, ‘ketinggian’ SUV ini tidak jauh beza dengan kereta, dan tentunya kelebihan sebuah SUV seperti yang saya highlight pada Aruz tadi tiada pada BR-V. Memandu BR-V adalah sangat hampir seperti memandu sebuah kereta sebenarnya walaupun dari luar model ini kelihatan tinggi dan lasak kerana diberikan tayar tebal bersaiz 195/60R16, kemasan-kemasan pelindung disekeliling dan juga sepasang rel pada bumbung.

Kembali pada Aruz. SUV Perodua ini dijana oleh enjin empat silinder NA 1.5 liter 2NR-VE – enjin yang sama seperti Perodua Myvi dan Toyota Avanza – berkuasa 105 PS pada 6,000 rpm dan 136 Nm tork pada 4,200 rpm. Soalan lazim, cukup power ke nak panjat Genting? Ini bukan kali pertama enjin sekecil ini diletakkan pada SUV sebegini, malah Perodua Kembara sebelum ini juga berkongsi enjin 1.3 DVVT dengan Myvi generasi ketika itu.

Formulanya mudah, jurutera hanya perlu menala semula nisbah gear kepada nisbah yang lebih besar – seperti pemilik motosikal menukar sprocket rantai di roda belakang sama ada mahu pecutan lebih baik atau ‘lajak’ untuk lebih kelajuan maksima. Jadi dengan kotak gear empat kelajuan manual ini, tiada masalah untuk Aruz memecut seperti kereta biasa walaupun dengan tujuh-penumpang penuh.

Namun nisbah gear berkenaan menyebabkan enjin agak mengaum melebihi 3,000 rpm pada kelajuan sekitar 110-120 km/j. Tetapi jika anda sudah biasa, ngauman tersebut sebenarnya tidak menggangu pemanduan pun.

Agak berbeza dengan BR-V yang menggunakan kotak gear CVT tanpa nisbah tetap, model Honda berkenaan boleh dipandu dengan putaran enjin di bawah 3,000 rpm untuk kelajuan yang sama setelah momentum cukup dan pemandu steady dengan pedal pendikit. Ia juga mempunyai mod ‘S’ membolehkan anda memecut dengan gaya lebih sporty.

Jadi mana yang perlu dipilih, Aruz atau BR-V? Sekiranya anda masih lagi tidak faham apa yang saya bebelkan panjang lebar pada tulisan diatas, mari saya buat kesimpulan mudah – kalau anda jenis pemandu yang mahukan ketinggian sebagai kunci untuk anda mendapatkan keyakinan, atau anda selalu ke kawasan pedalaman yang perlu melalui laluan off-road ringan, Aruz adalah pilihan yang paling sesuai.

Sebaliknya anda dari golongan kedua yang hanya mahukan gaya lasak sebuah SUV, tetapi masih lagi mahukan sedikit prestasi seperti kereta biasa pada jalan tar biasa, BR-V lebih sesuai untuk anda.

Dan akhir sekali jika anda tidak kisah dengan dua faktor di atas tetapi hanya harga yang menentukan segalanya, sudah tentu Aruz harus dipilih. Perodua Aruz Advance yang saya uji ini dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM77,900 – menerima pelbagai ciri termasuk lampu hadapan automatik, lampu kabus hadapan, rel bumbung, skid plate, tempat duduk kulit (1.5X menggunakan fabrik), roda stereng dan tombol gear dibalut kulit, kemasan piano black pada papan pemuka serta skrin sesentuh dengan fungsi SmartLink dan paparan kamera undur.

Manakala untuk keselamatan pula, ia dipadankan dengan pakej keselamatan aktif Advanced Safety Assist (ASA) 2.0 terdiri dari sistem Pre-collision Warning, Pre-collision Braking, Front Departure Alert dan Pedal Misoperation Control. Untuk kesemua model termasuk varian asas 1.5X yang berharga RM72,900, Aruz hadir standard dengan rim aloi 17 inci dua tona dengan tayar 215/60R17, sistem masuk tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, enam-beg udara, ABS, EBD, BA, VSC, Hill Start Assist, Hill Descent Control dan cagak Isofix pada tempat duduk baris kedua.

Aruz juga direka dengan pelbagai ciri yang ‘mesra Malaysia’ seperti Myvi termasuk peranti Smart Tag dan dashcam bina dalam, port USB yang terletak pada sisi tempat duduk pemandu yang membolehkan anda mengecas gajet tanpa wayar yang berselirat pada papan pemuka, dua memori larasan penghawa dingin dan juga cangkuk keselamatan pada sisi bahagian dalam tempat duduk hadapan bagi mengelakkan kejadian pecah dan ragut beg tangan wanita.

BR-V pula untuk model asas E ia hadir tanpa skrin sesentuh bagi sistem infotaimen, kamera undur, sistem kunci pintar dan suis penghidup enjin, upholsteri kulit, serta butang kawalan audio pada stereng, dijual pada harga RM80,989 atau RM3k lebih mahal dari model spesifikasi penuh Perodua Aruz Advance. Model varian spesifikasi penuh BR-V V pula dijual pada harga RM87,701.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Byk mahal, tak berbaloi. Sy rela tunggu X50.

    Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 17
  • crapcar on Feb 10, 2019 at 2:26 pm

    crap car and overpriced causing Malaysians to have 9 year loans

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 10
  • Kumaran on Feb 10, 2019 at 9:26 pm

    Azla

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 3
  • shinta on Feb 11, 2019 at 5:02 pm

    i dah test drive aruz lastweek..if i’m not mistaken..SA said aircond at 2nd row kan..is it blower or aircond?!

    Like or Dislike: Thumb up 12 Thumb down 11
  • shinta on Feb 11, 2019 at 5:04 pm

    I dah test drive aruz lastweek..if im not mistaken..SA said aircond at 2nd row..thats why i’m really interested in this car..so is it aircond or blower?!!

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 1
    • Sukakereta on Feb 13, 2019 at 9:04 am

      Macam ada kesilapan sikit artikel ni.. Aruz ada rear aircond, bukan blower shj.. ada separate cooling coil utk aircond belakang, dalam rear blower unit.

      Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 4
      • newme on May 11, 2020 at 11:26 am

        Belakang tu blower je la. Ada inlet untuk ambik angin depan then blow ke belakang.

        Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 7
  • Dylan Chng on Feb 12, 2019 at 4:38 pm

    English version???

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 7
    • Jonathan Lee (Member) on Feb 12, 2019 at 6:02 pm

      Stay tuned for the next episode of the Driven Web Series, where we will put it to the test against the Honda BR-V and Toyota Sienta.

      Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 2
      • Dylan Chng on Feb 12, 2019 at 8:15 pm

        So after the episodes air, would there be a written review for the Aruz in English?

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 6
  • Save &safe&drive on Feb 12, 2019 at 11:35 pm

    Wow.. senang nk faham artikal anda tapi kenapa tak bagitahu ttg monthy maintanance service price detail dan mana satu save petrol vehicle dgn brv & rush dgn aruz.. ? Klau ade semua… artikal anda complete @mohd farid awaludin

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 5
  • buzzlee on Feb 13, 2019 at 8:27 am

    i choose honda because of power and driving style. aruz is too high and yes, third row of BRV is more comfortable for adult compare to aruz..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 10
  • Ellfian Rahim on Feb 13, 2019 at 10:36 am

    Damn good commentary! Keep it up fellas…

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required