Purata dua kematian sehari akibat kemalangan dalam perjalanan pergi-balik ke tempat kerja pada 2018

Purata dua kematian sehari akibat kemalangan dalam perjalanan pergi-balik ke tempat kerja pada 2018

Saban hari pasti ada saja berita mengenai kemalangan jalan raya yang dilaporkan oleh pihak media. Kita mengharapkan orang tersayang selamat tiba di destinasi, tapi bila menerima perkhabaran duka sebegini, pasti hancur hati dibuatnya. Namun, itulah ketentuan dari Yang Maha Esa.

Menurut Kementerian Sumber Manusia, purata dua kematian sehari dicatatkan akibat kemalangan dalam perjalanan pergi-balik ke tempat kerja, iaitu dengan mencatatkan sebanyak 890 kes pada tahun lalu. Timbalan menterinya Datuk Mahfuz Omar berkata, walau bagaimana pun, ia menunjukkan penurunan berbanding tahun 2017 yang mencatatkan 924 kes kematian sama, laporan Bernama.

“Ini bermakna setiap hari purata dua orang yang pergi kerja tidak pulang semula ke rumah akibat terlibat dalam kemalangan maut,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan Geran Bantuan Kewangan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) kepada institusi dan badan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) 2019 semalam.

Bagaimanapun, kes kemalangan pergi dan balik ke tempat kerja pada tahun lepas meningkat iaitu 35,195 berbanding 33,319 pada 2017 dengan kira-kira 74% daripada kemalangan itu melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required