Perodua Aruz vs Honda BR-V: kami bandingkan jadual penyelengaraan, servis SUV-MPV mana lebih murah?

Perodua Aruz vs Honda BR-V: kami bandingkan jadual penyelengaraan, servis SUV-MPV mana lebih murah?

Sebelum ini kami telah menguji SUV/MPV tujuh tempat duduk Perodua Aruz, dan banyak karekter model tersebut kami bandingkan dengan pesaing terdekatnya iaitu Honda BR-V. Dah baca ULASAN PANDU UJI tersebut? Dah tahu nak pilih yang mana? Nanti sekejap, baca satu lagi perkara penting ini; antara Aruz dan BR-V, kos servis mana yang lebih rendah?

Sebelum itu, biar kami ulang semula berkenaan harga kedua-dua model ini. Perodua Aruz datang dalam dua varian iaitu model asas 1.5X berharga RM72,900, manakala model sepsifikasi penuh 1.5 Advance berharga RM77,900. Manakala BR-V pula model asas E dijual pada harga RM80,989, dan versi tertinggi V dijual pada RM87,701. Kesemua harga ini adalah harga atas jalan tanpa insuran.

Kedua-duanya diberikan waranti pengeluar lima tahun, tetapi Honda menawarkan perbatuan tanpa had, sebaliknya waranti Perodua terhad pada 150,000 km. Harga-harga servis yang bakal kami paparkan ini diperolehi dari laman web rasmi Perodua dan Honda, dan kesemua varian berkongsi jadual servis penyelenggaraan yang sama.

Kedua-dua model ini juga perlu diservis dengan jarak yang serupa iaitu setiap 10,000 km. Setelah kami bandingkan kedua-duanya, apa yang kami perasan Aruz mempunyai kos penyelenggaraan yang lebih tinggi berbanding BR-V dalam tempoh masa lima tahun. Ini adalah disebabkan dalam berberapa perkara, Aruz perlu penyelenggaraan yang lebih kerap.

Jadual servis Perodua Aruz (kiri) dan jadual servis Honda BR-V (kanan)

Perkara berkenaan adalah termasuk penukaran bendalir (minyak) brek yang perlu dilakukan setiap 20,000 km (setiap 60,000 km untuk BR-V) dan juga penukaran penuras udara (air filter) setiap 20,000 km (berbanding setiap 30,000 km untuk BR-V). Aruz juga merupakan sebuah model pacuan roda belakang (pacuan hadapan untuk BR-V) yang memerlukan minyak differential pada gandar belakang ditukar setiap kali minyak transmisi automatik (ATF) ditukar.

Walau bagaimanapun, jumlah kos untuk kesemua minyak pada transmisi Aruz (automatik konvensional empat kelajuan) termasuk pada gandar tersebut masih lagi rendah berbanding penukaran minyak transmisi BR-V (CVT automatik) yang perlu menggunakan minyak CVTF untuk setiap 40,000 km.

Perodua juga turut memasukkan penjagaan untuk tayar dalam jadual penyelenggaraan mereka, iaitu penjajaran (alignment), imbangan semula (balancing) dan pusingan kedudukan roda (rotation) yang bernilai RM60 untuk setiap 20,000 km.

Untuk palam pencucuh (spark plug) pula, satu set mengandungi empat plug untuk Aruz dijual pada harga RM220.40 dan perlu ditukar setiap 50,000 km. BR-V menggunakan komponen dari jenis Iridium yang lebih mahal berharga RM380.80 satu set, tetapi ia lebih tahan kerana hanya perlu ditukar setiap 100,000 km.

Perodua Aruz vs Honda BR-V: kami bandingkan jadual penyelengaraan, servis SUV-MPV mana lebih murah?

Jadual perbezaan untuk kedua-dua model, Perodua Aruz dan Honda BR-V. Klik untuk besarkan

Cecair penyejuk radiator (Coolant) pada Aruz juga perlu ditukar setiap 40,000 km, tetapi BR-V boleh bertahan sehingga 100,000 km. Secara keseluruhan untuk tempoh lima tahun, pemilik Aruz perlu membelanjakan sebanyak RM4,044.59 untuk servis, berbanding pemilik BR-V yang perlu mengeluarkan kos sebanyak RM3,014,12, atau sekitar RM1,000 lebih murah.

Satu lagi kos penyelengaraan yang tidak termasuk dalam jadual diatas adalah tayar, kerana ia bergantung kepada penggunaan pemilik. Aruz yang dilengkapkan dengan rim 17-inci menerima tayar bersaiz 215/60R17, BR-V pula diberikan rim 16-inci yang lebih kecil, dibaluti tayar 195/60R16 yang tentunya lebih murah.

Suka kami ingatkan sekali lagi bahawa semua harga ini diambil dari laman rasmi pengeluar pada waktu artikel ini ditulis, dan harga sebenar mungkin berbeza dan mungkin berubah pada masa-masa akan datang. Honda sentiasa memberikan diskaun sebanyak 15% terhadap alat gantinya, dan pada masa-masa tertentu diskaun tersebut mungkin ditambah dan mungkin juga dikurangkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • honda kerap bagi free gift utk customer bila2 masa..jwb soalan survey pun dpt hadiah.kadang2 ada peraduan pun senang dpt hadiah..

    Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 3
    • Dulu ya dpt free gift..tapi lepas pkp terus tiada…jd nak jwb survey pun malas…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • sbnry aruz lebih jimat dr br-v sebnyk rm11000 stlh d ambil kira bulanan aruz berbnding bulanan br-v

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required