Cermin gelap – adakah makin gelap bermaksud makin sejuk dan selamat? Ini perkara yang perlu anda tahu

Cermin gelap – adakah makin gelap bermaksud makin sejuk dan selamat? Ini perkara yang perlu anda tahu

Seminggu sudah berlalu selepas Kementerian Pengangkutan mengumumkan kemaskini peraturan terbaru bagi penggunaan cermin gelap untuk kenderaan, seperti digariskan di dalam Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor (Larangan Mengenai Jenis-Jenis Kaca Tertentu) 1991.

Peraturan terbaru berkenaan menyatakan bahawa kadar ketelusan cahaya (VLT) bagi tingkap tepi serta cermin utama penumpang di belakang kini boleh berada pada tahap 0% – tiada lagi had minimum ditetapkan seperti dahulu, yang perlu berada pada kadar VLT 30%.

Dengan perkembangan terbaru ini, kita boleh jangkakan ramai pengguna akan menjadikan cermin-cermin kaca bahagian belakang kenderaan mereka hitam sepenuhnya – sekiranya mereka mahu, dan ini tidak akan menjadi kesalahan lagi – mungkin dengan alasan untuk menjadikan suasana di dalam kenderaan lebih privacy, sejuk dan selamat.

Tetapi, benarkah cermin yang lebih gelap akan memberikan perlindungan yang lebih berguna terhadap cahaya matahari? Bagaimana pula dengan suhu dalam kenderaan, adakah dengan menggunakan cermin yang lebih gelap akan dapat menurunkan suhu ke tahap yang lebih rendah dalam kabin? Malangnya, hal ini tidak selalunya benar.

Cermin gelap – adakah makin gelap bermaksud makin sejuk dan selamat? Ini perkara yang perlu anda tahu

Semua itu bukan bergantung kepada kegelapan cermin, sebaliknya ditentukan oleh kualiti filem penapis haba yang anda gunakan. Cermin yang lebih gelap hanya akan menghadkan pandangan anda, dan bukannya menghadkan kadar penembusan haba yang sepatutnya menjadi hal utama yang perlu dipertimbangkan sekiranya anda ingin mendapatkan suasana kabin yang lebih sejuk dan nyaman.

Jadi, anda perlu jelas dengan keutamaan yang ingin diberikan dalam isu ini; adakah anda tidak mahu orang di luar melihat ke dalam kenderaan (menghadkan pandangan) atau anda ingin mengurangkan sinaran merbahaya matahari dan menjadikan ruang kabin lebih sejuk? Filem penapis haba yang bagus tidak hanya akan mengurangkan kadar cahaya yang menembusinya, tetapi apa yang lebih penting ia juga akan mengurangkan kesan negatif yang disebabkan oleh tenaga solar.

Ada beberapa perkara yang perlu anda fahami berkaitan kemampuan filem penapis haba yang berkualiti dengan prestasi yang terbaik untuk mengurangkan kesan haba panas dalam kabin kenderaan, seperti berikut:

Menghalang cahaya Ultraviolet (UV): Radiasi UV hadir dalam bentuk UVA dan UVB. UVA misalnya lebih ketara, boleh mengakibatkan penyusutan kualiti cat badan serta material lain yang digunakan dalam kereta, seperti fabrik dan kulit untuk tempat duduk. UVB pula akan mendatangkan kesan seperti apa yang kita ketahui dan pernah rasakan sendiri, misalnya sunburn pada kulit dan lain-lain. Semakin tinggi kadar menghalang UV pada filem yang digunakan, itu adalah lebih baik. Kebanyakan filem penapis haba berprestasi tinggi mampu mencapai 99% kadar penolakan UV.

Cermin gelap – adakah makin gelap bermaksud makin sejuk dan selamat? Ini perkara yang perlu anda tahu

Menghalang sinar infra-merah (IRR): Cahaya infra-merah umumnya bertanggungjawab terhadap kehangatan yang anda rasakan sewaktu berada dalam kenderaan. Lebih tinggi kadar penolakan sinar infra-merah ini, maka itu lebih bagus. Namun, kadar penolakan infra-merah ini bukanlah satu-satunya perkara yang perlu anda beri perhatian. Ini kerana, julat gelombang IR sebenarnya agak luas, tetapi kebanyakan spesifikasi filem penapis haba hanya meliputi sebahagian daripada julat berkenaan, tetapi penjual akan mendakwa ia dapat memberikan pelindungan IR 99%.

Keseluruhan tenaga solar yang ditapis (TSER): Ini mewakili kadar keseluruhan tenaga solar yang dihalang atau ditapis oleh filem haba pada cermin. Biasanya, kadar yang dinyatakan bagi hal ini lebih tepat – tetapi bukanlah bermaksud ia mutlak – untuk menilai prestasi sesebuah filem penapis haba. Lebih tinggi peratusannya, maka lebih sedikit haba solar yang dapat tembus ke dalam kabin; menjadikan ruang kabin lebih sejuk.

Walaupun kadar peratusan TSER yang lebih tinggi akan didapati dari varian filem yang juga lebih gelap bagi sesetengah barisan produk, ia tidak semestinya boleh difahami bahawa filem yang lebih gelap akan selalu menjadikan kabin lebih sejuk berbanding filem penapis yang lebih cerah.

Sifirnya tidak selalu begitu. Misalnya bagi barisan produk dengan kualiti penawaran yang berbeza dari sebuah pengeluar yang sama. Anda boleh menemukan filem penapis haba yang dari varian yang paling tinggi (top of the range) dengan VLT 60% akan memberi prestasi yang jauh lebih baik berbanding produk filem mid-range dengan kadar VLT 40%, walaupun filem yang kemudian ini lebih gelap.

Cermin gelap – adakah makin gelap bermaksud makin sejuk dan selamat? Ini perkara yang perlu anda tahu

Pengurangan silau: Walaupun tidak selalu dijadikan faktor penilaian utama, terdapat segelintir pengeluar tetap memberi perhatian kepada aspek ini pada produk filem yang dihasilkan. Satu kebaikan yang mungkin menjadi kelebihan kepada filem yang lebih gelap ialah kerena ia berkesan untuk mengurangkan silau.

Ini kerana, jumlah cahaya yang menembusinya juga lebih banyak ditapis. Bayangkan penggunaan cermin mata hitam anda, ketiga digunakan dalam keadaan terang. Ia dapat mengurangkan silau. Tetapi, di sebelah malam, anda tidak akan mahu menggunakan cermin mata hitam yang sama, kan? Dalam keadaan malap seperti itu, ia bahkan sangat mengganggu penglihatan.

Seterusnya, kita beralih pula kepada tanggapan bahawa cermin yang lebih gelap adalah lebih selamat. Adakah ini benar? Tidak juga. Apa yang kita perlu faham ialah ketahanan atau kekukuhan mana-mana filem penapis haba adalah disumbangkan oleh kaedah dan material yang digunakan untuk penghasilannya. Faktor ini tidak ditentukan oleh berapa gelap penampilannya.

Dan, pandangan-pandangan yang menyatakan bahawa cermin yang betul-betul gelap akan memberikan kesan kepada penglihatan, bukan hanya bagi pemilik kenderaan, malah terhadap pengguna jalan raya yang lain juga – terutama ketika hari malam. Menurut Presiden Persatuan Peniaga Aksesori Automotif Malaysia, Lim Bee Choo di dalam sebuah laporan, beliau menyuarakan keresahan persatuan itu berkaitan keselamatan jalan raya berkaitan penggunaan filem gelap sepenuhnya atau “gelap mati” ini.

Cermin gelap – adakah makin gelap bermaksud makin sejuk dan selamat? Ini perkara yang perlu anda tahu

Tambah beliau, ramai pengguna menyesal memasang filem yang keterlaluan hitam pada cermin utama di belakang, kerana itu menyukarkan mereka untuk melihat jalan dengan jelas, terutamanya ketika waktu malam atau dalam cuaca hujan. Selain itu, filem yang lebih hitam juga tidak bermaksud ia mampu menapis haba dengan lebih baik berbanding filem cerah. Pengguna juga sepatutnya memberi keutamaan kepada kualiti dan prestasi sesuatu filem dalam keupayaannya untuk menapis haba dan bukannya melihat kepada tahap kepekatan gelap yang diberikan.

Dari sudut kerja-kerja menyelamat sekiranya berlaku kemalangan atau kecemasan pula, walaupun tahap kegelapan filem tidak menggambarkan ketahanannya, kesukaran untuk meninjau ke bahagian dalam kabin kenderaan mungkin akan melambatkan kerja-kerja menyelamat oleh pihak berkuasa atau orang-ramai. Sebabnya sama, di atas faktor penglihatan yang terhad.

Di sini, kami telah bentangkan faktor-faktor yang perlu diambil kira sekiranya anda ingin menggunakan filem yang lebih gelap pada cermin kenderaan anda selepas ini. Walaupun ia tidak menyalahi peraturan baru yang diumumkan, cermin gelap sepenuhnya atau dalam kadar yang lebih pekat sebenarnya tidak membawa banyak kelebihan dari sudut untuk menapis haba yang tembus ke dalam kabin.

Ia bahkan boleh menjadikan kabin bertambah panas kerana haba akan terperangkap dengan lebih banyak akibat keadaan cermin yang hitam. Harapnya artikel ini dapat membantu anda membuat keputusan yang bijak, bukan hanya untuk diri sendiri, tetapi untuk pengguna jalan raya yang lain juga. Jadi macam mana, masih nak pasang cermin paling gelap untuk bahagian belakang kereta anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required