GR Supra A90 sebenarnya hasilkan lebih kuasa dan tork dari apa yang didakwa Toyota di dalam brosur

Di atas kertas, Toyota GR Supra A90 varian tertinggi yang dijana enjin BMW B58 3.0 liter enam-silinder turbo didakwa menghasilkan 340 hp dan tork maksima 500 Nm dalam keadaan standard. Angka berkenaan mengundang pelbagai pandangan kerana enjin 2JZ-GTE pada Supra generasi sebelumnya untuk pasaran Eropah dan Amerika Syarikat sudahpun mampu menjana sekitar 320-330 hp.

Namun setelah mengujinya sendiri, jurnalis CarThrottle Alex Kersten merasakan Supra ini menghasilkan kuasa lebih dari apa yang didakwa. Jadi untuk mengesahkannya, kereta sport baharu Toyota berkenaan di bawa ke mesin dyno untuk mengetahui jumlah sebenar kuasa yang dihasilkan.

Supra tersebut menjalani dua kali run di atas mesin dyno bagi mengesahkan jumlah kuasa sebenar yang dihasilkan. Untuk kali pertama, skrin mesin berkenaan menunjukkan bahawa Supra A90 mampu menghasilkan 365 hp, atau 25 hp lebih tinggi dari apa yang ditulis oleh Toyota di dalam brosur.

GR Supra A90 sebenarnya hasilkan lebih kuasa dan tork dari apa yang didakwa Toyota di dalam brosur

Run kali kedua menunjukkan jumlah kuasa yang lebih besar dihasilkan oleh Supra A90 ini – 376 hp dengan tork maksima 512.5 Nm, atau 10% lebih berkuasa dengan tork 12.5 Nm lebih dari jumlah yang dikatakan standard!

Kuasa yang dihasilkan Supra berkenaan disalurkan sepenuhnya ke roda belakang menerusi kotak gear automatik lapan-kelajuan dari ZF. Menurut Toyota, ia mampu untuk memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.3 saat. Jika anda berminat untuk memiliki Supra generasi baharu ini, sediakan sahaja duitnya kerana UMW Toyota mengesahkan bahawa ia akan mendarat di Malaysia pada tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required