Volkswagen ID.3 – EV pacuan roda belakang, jarak gerak hingga 550 km, harga dari RM138k di Jerman

Volkswagen ID.3 – EV pacuan roda belakang, jarak gerak hingga 550 km, harga dari RM138k di Jerman

Volkswagen ID.3 sudah pun didedahkan buat pertama kalinya kepada dunia, sekaligus diangkat sebagai kenderaan elektrik (EV) penuh pertama Volkswagen yang disediakan untuk pasaran umum. Tempahan untuknya sudah pun dibuka, dan semasa pelancaran nanti ia akan ditawarkan dalam tiga varian iaitu asas, Plus dan paling atas, Max.

Kesemua varian ini menggunakan motor elektrik permanent magnet synchronous yang diletakkan pada gandar belakang, mampu menghasilkan hingga 204 PS dan 310 Nm tork, dengan kelajuan maksimum 160 km/j. Walaubagaimanapun, versi asas datang dengan bateri 45 kWh untuk perjalanan hingga 420 km, varian Plus 58 kWh dengan jarak 420 km dan varian Max mempunyai bateri 77 kWh untuk memberi jarak perjalanan hingga 550 km (mengikut kitaran WLTP).

Menurut Volkswagen, bateri ID.3 yang diletakkan di bawah badan kenderaan membantu merendahkan pusat graviti, sekaligus memberikan kesan yang positif pada dinamik kenderaan, selain mempunyai pembahagian berat optimum antara bahagian depan dan belakang.

Volkswagen ID.3 – EV pacuan roda belakang, jarak gerak hingga 550 km, harga dari RM138k di Jerman

Selain daripada itu, Volkswagen juga memberitahu bahawa ID.3 menetapkan tahap yang baru bagi bahagian dalam kenderaan kompak, di mana jarak roda pada platform MEB khas untuk kenderaan elektrik yang digunakan padanya digunakan sebaik mungkin untuk bahagian dalam. Ukuran kenderaan ini adalah 4,261 mm panjang, 1,809 mm lebar, 1,552 mm tinggi dan jarak roda 2,765 mm. Berat pula adalah 1,719 kg.

ID.3 juga menjadi model pertama yang menunjukkan rekaan khas untuk EV Volkswagen, dan akan diikuti oleh model EV lain jenama itu. Bahagian dalam pula mengetengahkan lebih banyak kawalan sesentuh, di mana hampir semua fungsi menggunakan panel sesentuh, kecuali butang lampu kecemasan dan tingkap. Di hadapan pemandu terdapat panel paparan 10 inci, manakala ID. Light pula menyediakan jalur LED untuk navigasi dan memberi amaran kepada pemandu untuk membrek sekiranya ada bahaya.

Sistem bantuan pemandu lain yang berada pada kenderaan ini termasuk Park Distance Control yang boleh mengelakkan perlanggaran sewaktu meletakkan kenderaan dengan mengaktifkan brek kecemasan pada saat-saat akhir. Ia boleh berfungsi pada kelajuan antara 1.5 km/j hingga 10 km/j apabila mengundur dan 2.5 km/j hingga 10 km/j apabila ke hadapan.

Roda stereng kenderaan ini juga mempunyai panel kawalan sesentuh dan disokong dengan arahan kawalan suara. Kelengkapan standard lain yang disediakan untuk model asas termasuk sistem navigasi, radio digital DAB+, tempat duduk dan stereng dengan fungsi pemanas, perehat tangan depan, rim 18 inci dan soket pengecas Type 2.

Varian ID.3 Plus pula mendapat tambahan kamera undur, Adaptive Cruise Control, sistem tanpa kunci, dua soket USB-C pada konsol tengah, lampu suasana, lampu utama LED matrix, lampu tepi, belakang serta penunjuk arah matrix, dan rim 19 inci.

Varian Max paling tinggi pula diberi dengan head-up display AR, sistem pembesar suara Beats lapan pembesar suara, bumbung panoramik boleh buka, rim 20 inci, Lane Keep Assist dengan Emergency Assist, sistem penukaran lorong, sambungan telefon dengan pengecas tanpa wayar serta tempat duduk Comfort.

Harga Volkswagen ID.3 di Jerman bermula €30,000 (RM138,308), dan pembeli akan menerima elektrik percuma selama setahun daripada Volkswagen, sehingga 2,000 kWh yang boleh diguna pada stesen pengecas awam serta rangkaian penyedia pengecas pantas IONITY Pan-European.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required