Perodua Axia Style tiba di Sri Lanka – RM89,000

Perodua Axia Style tiba di Sri Lanka – RM89,000

Baru sahaja diperkenalkan di Malaysia pada September lalu, kini Perodua Axia dengan gaya crossover iaitu Axia Style telah pun diperkenalkan pada pasaran Sri Lanka. Model berkenaan membuat kemunculannya di Pameran Motor Colombo Seylan, dan akan dijual di sana pada harga Rs 3.895 juta atau kira-kira RM89,000.

“Sri Lanka merupakan pasaran luar negara terbesar bagi jenama Perodua, di mana Axia disambut baik dengan kira-kira 3,000 unit dijual sejak 2015. Justeru ia sesuai sebagai destinasi eksport pertama bagi Perodua Axia Style baharu ini,” Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Dato’ Zainal Abidin Ahmad berkata.

Berbanding varian lain, Style hadir dengan bampar yang nampak lebih lasak dengan elemen skid plate, cladding badan, kemasan rel bumbung palsu, spoiler belakang dan rim aloi lima-jejari 15-inci.

Perodua Axia Style tiba di Sri Lanka – RM89,000

Walaupun dengan rupa yang lebih lasak, Axia Style masih dijana oleh enjin petrol 1.0 liter SOHC VVT-I 1KR-VE sama seperti varian lain dan juga kembar sedannya Perodua Bezza, menghasilkan 67 hp pada 6,000 rpm dan 91 Nm tork pada 4,400 rpm.

Sejak dilancarkan, kini lebih 2,000 Perodua Axia Style telah diterima pemiliknya di Malaysia, manakala Perodua Axia facelift 2019 secara keseluruhan telah dijual lebih dari 10,400 unit, daripada lebih 20,000 tempahan yang diterima setakat ini.

Semua model-model Perodua di Sri Lanka dijual oleh pengedar tunggalnya, Unimo Enterprises. Tempahan model berkenaan sudah pun dibuka namun penghantaran kepada pelanggan pertama dijangka hanya bermula awal tahun hadapan.

“Permintaan untuk SUV dan crossover sedang menyaksikan peningkatan di pasaran antarabangsa dan kami menjangkakan trend yang sama bagi Sri Lanka,” kata Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif Unimo Enterprises En Mahesh Gunathilake.

Perodua Axia Style tiba di Sri Lanka – RM89,000

“Perodua Axia Style baharu ini menawarkan penampilan crossover yang aktif dan bergaya dalam satu pakej yang kompak, cekap bahan api, boleh dipercayai dan memberikan nilai yang baik. Kami percaya rakyat Sri Lanka akan menyukai kenderaan ini,” ujarnya.

Unimo Enterprises telah menjual hampir 16,000 kenderaan Perodua sejak 1997. Barisan model mereka kini terdiri daripada Axia dan Bezza – sedan berkenaan diiktiraf sebagai sedan bawah 1.0 liter baharu yang terlaris di pasaran berkenaan.

Perodua mensasarkan eksport sebanyak 3,270 kenderaan untuk 2019 – peningkatan 50% daripada 2,184 unit tahun lepas. Lebih 80,000 kenderaan Perodua telah dijual di luar Malaysia setakat ini.

Perodua Axia Style 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required