JCB Fastrac Two – Traktor terpantas di dunia, 247.5 km/j dengan enjin diesel 7.2 liter, 1,000 hp/ 2,500 Nm!

Pembuat jentera berat dari British, JCB telah mencatatkan rekod dunia baharu; traktor yang digelar sebagai JCB Fastrac Two binaan mereka telah disahkan sebagai traktor paling laju di dunia oleh pihak Buku Rekod Dunia Guinness setelah berjaya mencatatkan kelajuan purata 135.91 batu sejam atau 218.7 km/j!

Rekod tersebut dilakukan di Lapangan Terbang Elvington, York yang terletak di England, dengan JCB Fastrac Two tersebut dipandu oleh pelumba yang juga pengacara TV, Guy Martin. Pihak Guinness mensyaratkan rekod ini mengambil kelajuan purata dari dua percubaan pada satu laluan lurus (pergi dan balik), dan dalam salah satu percubaan berkenaan, traktor berkenaan berjaya mencatatkan kelajuan maksima 153.771 batu sejam atau 247.5 km/j!

Fastrac Two ini sebenarnya telah memecah rekod JCB sendiri iaitu JCB Fastrac yang mencatatkan kelajuan maksima 103.6 batu sejam (166.7 km/j) di tempat yang sama Jun lalu. Traktor berkenaan dijana oleh enjin diesel enam-silinder 7.2 liter yang menghasilkan 1,000 hp dan tork maksima 2,500 Nm!

JCB Fastrac Two – Traktor terpantas di dunia, 247.5 km/j dengan enjin diesel 7.2 liter, 1,000 hp/ 2,500 Nm!

Kotak gear CVT automatik yang biasa digunakan oleh JCB dalam traktor produksi mereka telah digantikan dengan kotak gear manual enam-kelajuan dari ZF yang biasa digunakan pada lori. Kemudian, badannya diringankan lagi bersama elemen aerodinamik yang mendapat sentuhan dari Williams Advanced Engineering, iaitu entiti yang sama disebalik pasukan F1 Williams.

JCB Fastrac Two ini adalah kesinambungan dari Fastrac asal. Bagi mendapatkan kelajuan seperti yang dicatatkan kali ini, Fastrac Two direka dengan ciri aerodinamik yang lebih baik, dan ia kini 10% lebih ringan dari sebelumnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required