Elon Musk dakwa 146,000 unit Tesla Cybertruck telah ditempah dalam masa 48-jam selepas didedahkan

Elon Musk dakwa 146,000 unit Tesla Cybertruck telah ditempah dalam masa 48-jam selepas didedahkan

Baru sahaja didedahkan berberapa hari lalu, pemilik jenama Tesla, Elon Musk mendakwa trak pikap elektrik Tesla Cybertruck telah ditempah sebanyak 146,000 unit.

Menurut Musk dalam akaun Twitter peribadinya, angka berkenaan diterima tidak sampai 48 jam selepas trak pikap tersebut didedahkan tempoh hari. Beliau turut menyatakan bahawa angka itu agak membanggakan kerana ia dicapai tanpa sebarang pengiklanan dan pengiktirafan berbayar.

Hanya deposit bernilai US$100 diperlukan untuk menempah Cybertruck berkenaan. Trak pikap seakan kapal angkasa ini ditawarkan dalam tiga varian iaitu motor tunggal pacuan belakang berharga US$39,900 (RM166,360), dua-motor pacuan semua roda berharga US$49,500 (RM206,400) dan tiga-motor pacuan semua roda berharga US$69,900 (RM291,500) Pembeli juga ditawarkan dengan opsyen tambahan sistem pemanduan-sendiri dengan kos ekstra US$7,000 (RM29,200).

Elon Musk dakwa 146,000 unit Tesla Cybertruck telah ditempah dalam masa 48-jam selepas didedahkan

Dari keseluruhan jumlah tempahan tersebut, 42% atau 61,320 orang pembeli memilih model dengan dua-motor elektrik, 41% atau 59,860 orang memilih model dengan tiga-motor elektrik, dan 17% atau 24,820 orang selebihnya memilih model dengan motor elektrik tunggal.

Cybertruck ini didakwa mampu beroperasi dengan jarak gerak melebihi 800 km untuk satu cas bateri penuh, manakala versi asas sahaja mampu mencapai jarak gerak lebih 400 km.

Tesla juga menyatakan bahawa ia mampu mengangkut bebanan sehingga 1,590 km (atau 3,500 lbs) dan kapasiti menunda sehingga 6,350 kg (14,000 lbs). Seperti juga model-model Tesla lain, Cybertruck ini juga menjanjikan prestasi tidak masuk akal – pecutan dari 0-60 bsj (96 km/j) hanya dalam 2.9 saat!

Elon Musk dakwa 146,000 unit Tesla Cybertruck telah ditempah dalam masa 48-jam selepas didedahkan

Rekaan Cybertruck ini telah mencetuskan pelbagai pandangan ketika didedahkan kerana kelihatan berbucu dan sangat mengarut. Hampir kesemua panel badan trak pikap ini menggunakan material Ultra-Hard 30X Cold-Rolled yang tahan hentakan serta tahan calar, manakala setiap cermin menggunakan kaca lapisan berperisai.

Walau bagaimanapun, agak memalukan kerana ketika demonstrasi yang dibuat ketika pendedahan trak pikap ini, sebiji bola logam telah dilemparkan pada bahagian tingkap telah meretakkan kaca berperisai tersebut, sekaligus membuktikan material yang digunakan ternyata bukanlah yang terbaik. Namun demikian, Elon Musk pantas mengatakan kelemahan tersebut akan diatasi.

Elon Musk dakwa 146,000 unit Tesla Cybertruck telah ditempah dalam masa 48-jam selepas didedahkan

Ciri lain yang ditampilkan pada Tesla Cybertruck ini termasuk suspensi udara yang boleh dilaras sendiri (merendahkan dan menaikkan kenderaan sekitar 100 mm di mana-mana arah untuk akses yang lebih mudah), ruang dalaman berkapasiti 2,831 liter, storan berkunci yang dilindungi penutup tonneau yang didakwa oleh Tesla mampu menampung kekuatan lebih jitu jika ditegakkan.

Ruang kabin trak pikap ini hadir dengan enam tempat duduk yang selesa, dengan ruang storan tambahan di bawah tempat duduk barisan kedua. Peralatan lain yang turut diberikan dalam kabin termasuklah skrin sesentuh utama di bahagian tengah bersaiz 17-inci termaju dengan antara muka pengguna yang boleh dilaraskan, serta bekalan kuasa dan pemampat udara on-board bagi memudahkan aktiviti perkhemahan di dalam hutan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required