VIDEO: Nissan rai ulangtahun ke-50 GT-R

Tahun ini genap 50-tahun Nissan menghasilkan model berprestasi terulung mereka iaitu Nissan GT-R. Selain dari menghasilkan model edisi terhad R35 GT-R 50th Anniversary Edition yang menampilkan livery seakan jentera lumba Hakosuka dan juga warna ikonik Bayside Blue dari R34, Nissan turut menerbitkan video istimewa ini bagi meraikan jubli emas tersebut.

Dalam video ini, Nissan menampilkan kesemua generasi GT-R bermula dari Skyline GT-R KPGC10, Skyline GT-R KPGC110, Skyline GT-R BNR32, Skyline GT-R BNR33, Skyline GT-R BNR34 dan yang terakhir GT-R R35 50th Anniversary Edition.

Model pertama dengan lencana GT-R hadir pada tahun 1969, dan ia muncul dari Skyline sedan empat pintu dengan kod casis PGC10, hasil jurutera lagenda Nissan Shinichiro Sakurai. Model ini adalah model lanjutan Prince Skyline S54 2000 GT-B iaitu Skyline S54 yang telah disumbatkan enjin enam-silinder oleh Sakurai, menghabiskan perlumbaan pertamanya pada tahun 1964 di tempat kedua, di belakang Porsche 904 GTS.

VIDEO: Nissan rai ulangtahun ke-50 GT-R

Dua tahun selepas itu, model coupe KPGC10 Skyline GT-R muncul dalam pasaran dan kemudian tiga buah jentera perlumbaanya (yang menjadi inspirasi pada jalur badan model 50th Anniversary) – putih-merah, putih-biru dan putih-hijau – mendominasi perlumbaan GP Jepun pada era berkenaan, dipandu oleh tiga pelumba lagenda, “Gan-San” Motoharu Kurosawa, Kunimitsu Takahashi dan Masahiro Hasemi. Ia digelar Hakosuka kerana Hako bermaksud kotak dan Suka adalah panggilan pendek untuk Skyline, yang mana orang Jepun menyebutnya dengan bunyi “Sukarain”.

Model generasi kedua muncul pada tahun 1973, tetapi “Kenmari” Skyline GT-R KPGC110 tersebut hanya berjaya dibina sebanyak 197 buah sebelum dihentikan produksinya kerana krisis bahan api yang melanda ketika itu, menjadikan ia sebagai generasi Skyline GT-R paling rare dalam sejarah.

Enjin RB26DETT muncul pada tahun 1989 pada Skyline GT-R generasi ketiga iaitu R32. Bersama sistem pacuan semua roda Atessa ETS Pro, R32 GT-R hampir tidak boleh dikalahkan langsung oleh kereta lain pada perlumbaan Australian Touring Car Championship (ATCC) dari musim 1990 hingga 1992, menyebabkan ia digelar sebagai rasaksa mitos Jepun, Godzilla.

VIDEO: Nissan rai ulangtahun ke-50 GT-R

Model generasi keempat (R33) dan kelima (R34) terus menggunakan enjin 2.6 liter turbo berkembar dan pacuan semua roda berkenaan. Model generasi terakhir, R35 muncul pada tahun 2007 dengan enjin VR38DETT baharu, tetapi nama “Skyline” telah digugurkan. Ini kerana Nissan mahu menjadikan GT-R sebagai model sport sepenuhnya, memisahkan Skyline yang masih lagi mempunyai model biasa sedan empat pintu, malah turut dijadikan sebagai sebuah SUV crossover pada pasaran domestik Jepun.

Untuk Nissan GT-R R35 50th Anniversary Edition, ia adalah model yang diasaskan dari model facelift 2017, dibekalkan enjin VR38DETT 3.8 liter V6 dengan dua pengecas turbo, menghasilkan 565 hp dan tork maksima 633 Nm. Selain dari warna Wangan Blue ini, Nissan turut menawarkan dua lagi opsyen warna iaitu warna badan Pearl White dengan jalur warna merah, dan juga Super Silver dengan jalur putih.

GALERI: Nissan GT-R 50th Anniversary Edition di Thai Motor Expo 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required