Perodua Bezza 2020 – dijangka 5,600 unit dihantar hujung Januari ini, sasar jualan 4,000 unit sebulan

Perodua Bezza 2020 – dijangka 5,600 unit dihantar hujung Januari ini, sasar jualan 4,000 unit sebulan

Ketika pelancaran Bezza 2020, Perodua turut memaklumkan sebanyak 5,600 unit sedan yang dinaiktaraf ini dijangka akan dihantar kepada pelanggan yang telah menempahnya, menjelang akhir bulan Januari ini. Malah difahamkan, sejak tempahan Bezza 2020 mula dibuka pada 3 Januari lalu, sehingga hari ini, sebanyak 2,000 unit telah ditempah.

Bukan itu sahaja, sebanyak 8,000 unit tempahan bagi model pra-facelift yang belum diterima oleh para pelanggan pada hujung tahun lalu, secara automatiknya akan menerima model baharu ini. Secara tidak langsung, jumlah tempahan bagi Bezza 2020 kini mencecah 10,000 unit.

Perodua turut mengumumkan pihaknya mensasarkan jualan sebanyak 4,000 unit sebulan untuk bulan yang seterusnya. Sasaran angka jualan tersebut ternyata mampu memberikan persaingan yang lebih sengit buat model pencabar terdekatnya, Proton Saga (versi facelift telah pun dilancarkan tahun lalu). Di mana Saga berjaya mencapai jualan sebanyak 3,892 unit pada Disember lalu. Dengan sasaran jualan yang penuh optimis bagi Bezza 2020, adakah ia mampu merampas kedudukan Saga yang kini berada di tangga teratas dalam kategori sedan segmen-A?

Harus diingat walau pun kedua-dua model terbabit ini dijangka akan diumumkan angka jualan yang lebih kurang sama setiap bulan, namun demikian, kedua-dua pengeluar kereta ini mempunyai angka jualan keseluruhan yang berbeza. Di mana buat masa ini, Perodua masih mengekalkan kedudukannya di tangga pertama dalam kategori kereta-nasional (dan keseluruhan jualan bagi jenama kenderaan yang ada di Malaysia) dan mampu menjual sehingga 20,000 unit kenderaan setiap bulan. Manakala Saga pula dilihat sangat membantu keseluruhan angka jualan Proton yang berjaya mencatat 11,117 unit terjual pada Disember lalu.

Perodua turut mendedahkan, sebanyak 148,00 unit Bezza telah terjual sejak dilancarkan pada Julai 2016. Malahan model ini turut mencatatkan angka jualan yang konsisten iaitu antara 4,000 hingga 4,500 unit sebulan. Jadi, mari kita tunggu dan lihat, adakah dengan perubahan gaya Bezza 2020, mampukah ia menguasai sedan segmen-A?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required