Honda mungkin keluar dari Australia sebab tak untung

Honda mungkin keluar dari Australia sebab tak untung

Ini mungkin perkara yang mengejutkan – salah satu gergasi automotif Jepun yang mempunyai reputasi yang sangat baik di Malaysia, Honda mungkin akan keluar dari pasaran Australia kerana tidak menghasilkan keuntungan. Ini dilaporkan oleh portal Australia, CarAdvice menerusi dokumen rahsia yang mereka terima.

Laporan tersebut menyatakan bahawa pengedar jenama berkenaan diberikan tiga pilihan; untuk keluar dari Australia dan menutup semua jaringan 106 pengedar, kurangkan jumlah bilik pameran, atau menjual kereta menerusi penjual bebas. Apa-apa keputusan dikhabarkan akan dibuat pada hujung bulan ini.

Laporan ini turut menyebut bahawa dalam satu sesi taklimat sulit pada Mei lalu, Honda Australia menerima tekanan yang kuat dari Jepun bagi meningkatkan keuntungan mereka, atau perlu menghadapi akibat yang “serius” jika mereka tidak mampu untuk mencapainya.

Menerusi “minit mesyuarat” yang bocor dari mensyuarat Majlis Pengedar Honda Nasional tahun lalu itu, terdedah kenyataan yang tertulis: “Kami faham situasi cemas dalam kalangan jaringan pengedar. Kami dalam perbincangan peringkat tertinggi berkenaan pelan jangka pendek dan panjang untuk Australia.”

“Situasi keuntungan kami kini dalam agenda lembaga global, di mana kami sedang berusaha untuk memperbaikinya. Ini bermaksud ia sangat serius,” tulis kenyataan dalam minit mesyuarat itu lagi.

Honda mungkin keluar dari Australia sebab tak untung

Selepas mesyuarat dengan eksekutif Honda luar negara, wakil dari Honda Australia memberikan laporan semula kepada jaringan pengedar: “Kami masih belum menerima sebarang jawapan. Isu paling besar adalah kebolehuntungan dan ia semakin teruk kerana (dollar Australia) menguncup. Kami sedang berusaha untuk memberikan pilihan bagaimana untuk mengatasi perkara ini.”

Pengedar-pengedar Honda diberitahu bahawa mereka taklimat berkenaan rancangan masa hadapan jenama itu akan dibuat antara 23 hingga 26 Mac ini, manakala penerangan kepada media akan dibuat pada 27 Mac nanti.

Memberi respon kepada laporan CarAdvice ini, Honda Australia mengeluarkan kenyataan: “Honda komited dalam pasaran Australia dan sebagai sebahagian dari perniagaan biasa, operasi sentiasa dinilai dan menyusun semula prestasi organisasi. Kami komited kepada jaringan pengedar kami bahawa kami akan memberitahu rancangan jangka masa panjang kami untuk suku pertama 2020 dan kami bercadang untuk melakukannya lewat bulan ini.”

Menurut CarAdvice lagi, jualan Honda di Australia jatuh 15 peratus tahun lalu ketika pasaran keseluruhan jatuh 7.8 peratus. Jualan Honda untuk tahun 2019 adalah yang paling teruk sepanjang tiga tahun kebelakangan ini. Walau bagaimanapun, jumlah 43,800 unit yang dicatatkan tahun lalu masih lagi lebih tinggi dari jualan tahunan 2009 hingga 2016. Pada tahun 2008 ketika krisis kewangan global, Honda masih boleh menjual 51,000 unit kereta di Australia, sama dengan jumlah jualan pada tahun 2018.

Secara keseluruhan, pasaran automotif Australia sememangnya berhadapan dengan cabaran getir sekarang. Ford dan Toyota telah menutup kilang mereka di sana masing-masing pada tahun 2016 dan 2017. Manakala jenama dari Australia sendiri iaitu Holden juga menutup operasi kilang mereka pada 2017, kemudian GM mengesahkan bahawa operasi jenama itu ia akan ditutup sepenuhnya pada akhir tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required