Urusan perbaharui lesen memandu dan cukai jalan perlu dilakukan secara dalam talian sepanjang PKP

Urusan perbaharui lesen memandu dan cukai jalan perlu dilakukan secara dalam talian sepanjang PKP

Kementerian Pengangkutan telah menetapkan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP),
semua perkhidmatan kaunter jabatan dan agensi di bawah kementerian terbabit iaitu Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD), Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) Sabah dan LPKP Sarawak termasuk perkhidmatan JPJ di Pejabat Pos ditutup sepenuhnya sehingga 31 Mac 2020.

Keputusan tersebut diambil selepas melihat kehadiran orang ramai ke kaunter jabatan/agensi yang tidak dapat dikawal serta tidak selari dengan PKP yang bertujuan mengelakkan orang ramai daripada berhimpun. Justeru, pihak kementerian bersetuju untuk kekal dengan keputusan yang dibuat demi kepentingan semua pihak.

Bagaimana pun, untuk tidak mendatangkan kesulitan terhadap orang ramai yang perlu memperbaharui lesen memandu atau Competent Driver’s License (CDL) dan Lesen Kenderaan Motor (LKM) atau cukai jalan, semua proses pembaharuan hanya boleh dilaksanakan secara atas talian sepanjang tempoh PKP ini.

Menurut kementerian terbabit, perkhidmatan ini boleh dibuat menerusi portal MySikap JPJ atau portal MyEG (hanya untuk perbaharui LKM). Orang awam yang tidak memiliki public/portal ID bagi mengakses portal MySikap JPJ, boleh melaksanakan proses pembaharuan menerusi portal MyEG.

Orang ramai yang telah memperbaharui CDL/LKM menerusi kedua-dua portal tersebut sepanjang tempoh PKP ini juga tidak perlu hadir ke kaunter untuk mendapatkan lesen memandu/pelekat LKM secara fizikal. Sebaliknya bukti pembayaran yuran CDL/LKM menerusi portal sudah memadai untuk digunakan sebagai bukti.

Oleh yang demikian, orang ramai diminta untuk tidak tergesa-gesa atau resah bagi mendapatkan lesen memandu/pelekat LKM yang telah diperbaharui. Kebenaran ini hanyalah untuk kegunaan di sepanjang tempoh PKP sahaja. Orang ramai dikehendaki untuk mendapatkan pelekat LKM dan kad CDL sebaik sahaja perintah PKP ditarik semula.

Selain itu, baru-baru ini, pihak Kementerian turut mengadakan konsultasi dan perbincangan bersama pihak Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) dan Takaful bagi mempermudahkan urusan orang ramai sepanjang tempoh PKP ini. Seperti ketetapan undang-undang, semua pemilik kenderaan hendaklah memastikan kenderaan mereka mempunyai perlindungan insurans yang sah sepanjang tempoh PKP ini. Oleh itu, pembaharuan perlindungan insurans untuk kenderaan motor boleh dilaksanakan secara atas talian menerusi portal-portal syarikat insurans yang berkaitan.

Bagi sebarang aduan atau pertanyaan, orang ramai boleh menghantar e-mel ke [email protected], atau WhatsApp ke 019-2907723. Hotline MOT : 1800-88-7723 (8am-6pm). Atau, boleh menghubungi Pusat Pengurusan Operasi Negara, Majlis Keselamatan Negara, di talian 03-88882010.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required