PKPP: Kereta persendirian kini dibenar bawa penumpang bukan keluarga atau dari rumah sama

PKPP: Kereta persendirian kini dibenar bawa penumpang bukan keluarga atau dari rumah sama

Satu lagi berita baik yang diumumkan oleh ‘Pak Long’ Datuk Seri Ismail Sabri, Menteri Kanan (Keselamatan) dalam sidang media harian tengahari tadi ialah kerajaan sudah memberikan kebenaran untuk pemilik kereta persendirian membawa penumpang yang bukan ahli keluarga atau dari rumah yang sama sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).

Walau bagaimana pun, katanya, polisi bagi had bilangan penumpang masih dikekalkan bergantung kepada kapasiti kenderaan masing-masing.

“Mesyuarat khas menteri hari ini memutuskan untuk benarkan kereta persendirian membawa penumpang bukan ahli keluarga. Bermakna boleh membawa rakan sekerja atau kawan dan sebagainya. Sekarang kita juga benarkan mereka bawa penumpang yang bukan daripada keluarga dan rumah yang sama.

“Misalnya, jika ada yang ke pejabat secara ‘pool’ dalam satu kereta, ia kini dibenarkan,” katanya.

Semalam, beliau mengumumkan bilangan penumpang dalam kereta persendirian dikekalkan mengikut kapasiti kenderaan, seperti mana yang ditetapkan dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), namun ia masih tertakluk pada penumpang yang tinggal serumah atau terdiri daripada keluarga yang sama.

Walau pun kerajan dah bagi kebenaran untuk membawa penumpang yang bukan dari rumah yang sama dan yang bukan daripada keluarga sendiri, tapi jangan lupa untuk mengamalkan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required