Toyota Supra versi kemaskini berkuasa 382 hp bakal dilancar di M’sia? UMW Toyota sudah siarkan teaser!

Seperti biasa, setiap model berkuasa tinggi selain dari jenama-jenama Eropah, kita di Malaysia selalunya tidak berharap untuk sampai ke sini menerusi pengedar sah. Jadi ketika UMW Toyota secara rasmi melancarkan GR Supra tahun lalu, tak sampai setahun ia didedahkan di Amerika Syarikat, ramai merasakan ia sesuatu yang ‘ajaib’.

Dan ini mungkin satu lagi keajaiban yang mungkin sekali lagi dibuat oleh UMW Toyota – mereka telah menyiarkan satu video teaser dengan tajuk ‘Supra Improvement’, adakah ini petanda Supra versi kemaskini akan di bawa untuk di jual di semua outlet GR Garage di Malaysia?

GR Supra kemaskini yang dimaksudkan tersebut adalah model yang telah didedahkan di Amerika Syarikat pada Februari lalu. Selain diberikan berberapa tingkat taraf seperti skrin infotainmen lebih besar bersaiz 8.8-inci dan pilihan warna badan baharu, prestasi model berkenaan turut ditingkatkan.

Toyota Supra versi kemaskini berkuasa 382 hp bakal dilancar di M’sia? UMW Toyota sudah siarkan <em>teaser</em>!

Ia masih dijana oleh enjin B58 3.0 liter enam-silinder sebaris yang sama, tetapi telah diberikan talaan semula bagi menghasilkan 382 hp dan tork maksima 499 Nm, atau 47 hp lebih berkuasa dari versi asal. Bagi mengekstrak 14% kuasa lebih banyak ini, enjin tersebut telah diolah semula pada berberapa bahagian dan bukan sekadar talaan semula pada kotak komputer enjin.

Toyota telah menggantikan set omboh asal dengan unit rekaan baharu yang mampu merendahkan nisbah mampatan dalam kebuk pembakaran dari 11:1 kepada 10.2:1, bagi meningkat boost dari pengecas turbo. Kemudian, manifold ekzos juga ditelah direka semula untuk melengkapkan sentuhan semula ini.

Enjin tersebut masih dipadankan dengan kotak gear lapan-kelajuan automatik dari ZF, membolehkan pecutan 0-60 bsj (96 km/h) dapat dicapai hanya dalam masa 3.9 saat, berbanding 4.1 saat pada versi sedia ada.

Toyota Supra versi kemaskini berkuasa 382 hp bakal dilancar di M’sia? UMW Toyota sudah siarkan <em>teaser</em>!

Model dengan enjin lebih berkuasa ini turut menerima talaan lebih baik pada casis. Ia kini diberikan pendakap aluminium hadapan baharu bagi meningkatkan ketegaran sisi, serta penyerap hentak yang ditala semula dan diberikan bump stop yang mendapat rekaan lebih baik.

Sistem stereng berkuasa elektrik, sistem suspensi adaptif, kawalan kestabilan elektronik dan LSD aktif pada gandar belakang turut diprogramkan semula bagi dipadankan dengan sistem mekanikal yang mendapat komponen baharu, membolehkan Supra 2021 lebih stabil ketika berubah arah dalam kelajuan tinggi.

Jika benar model kemaskini ini turut dilancarkan di Malaysia, nampaknya kewujudan GR Garage di Malaysia adalah sesuatu yang benar-benar serius. Jadi, adalah harapan kita dapat sekali hot-hatch Toyota GR Yaris sekali kan?

GALERI: Toyota GR Supra 2021 pasaran Amerika Syarikat

GALERI: Toyota GR Supra 2019 pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required