M’sia perlu 2 dekad untuk seorang lagi ‘Alex Yoong’

M’sia perlu 2 dekad untuk seorang lagi ‘Alex Yoong’

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Azhan Shafriman Hanif, Malaysia memerlukan tempoh antara 15 hingga 20 tahun lagi untuk melihat pemandu tempatan beraksi semula bersama jentera Formula 1, lapor Harian Metro.

“Sasaran untuk meletakkan pemandu di F1 bukan projek jangka pendek. Kalau kita bermula sekarang, mungkin 15 hingga 20 tahun kemudian baru kita ada seseorang dari Malaysia yang isi tempat duduk F1.

“Dalam soal pembangunan pelumba, kita selalu terburu-buru (mahu melihat pelumba) bertukar dari satu perlumbaan ke perlumbaan lain yang lebih tinggi. Sebenarnya kita kena bagi masa kepada pelumba ini untuk asah bakat mereka dalam setiap siri perlumbaan disertai,” katanya

Beliau menjelaskan bahawa setiap kali pelumba beraksi di perlumbaan F4, F3, F2 dan kemudian F1, mereka memerlukan peruntukan dan sokongan kewangan agak tinggi. “Pendek kata untuk melahirkan perlumba F1 perlukan sokongan pihak swasta dan kerajaan,” tambahnya.

Azhan turut memberitahu, di bawah kepimpinannya di SIC, beliau akan berusaha untuk memastikan pembangunan pemandu berbakat jentera empat roda tidak akan ketinggalan, sebaliknya seimbang bersama pembangunan pelumba jentera dua roda.

M’sia perlu 2 dekad untuk seorang lagi ‘Alex Yoong’

Jadi bila pula agaknya perlumbaan F1 akan kembali ke sini setelah perlumbaan terakhir yang diadakan di Malaysia pada 2017? Menurut bos SIC berkenaan mengakui bahawa pihaknya tidak mempunyai jangkaan tepat.

“Jika satu hari nanti F1 berminat untuk kembali ke Malaysia dan tawarannya juga agak menarik serta boleh dipertimbangkan, kita akan berbincang dengan pihak kerajaan.

“Sebab yuran untuk menyertai F1 memang agak tinggi berbanding MotoGP. Keputusan sama ada F1 akan kembali ke Malaysia harus dibuat secara menyeluruh,” katanya.

Setakat ini, Malaysia hanya mempunyai seorang pemandu yang berjaya sampai ke peringkat Formula 1, menerusi Alex Yoong pada tahun 2002. Namun kita sebenarnya mempunyai ramai lagi bakat-bakat lain dalam disiplin empat roda yang berbeza seperti Karamjit Singh dalam rali yang pernah bergelar juara dunia, Farique Hairuman dalam Touring Car yang pernah sampai ke British Touring Car Championship (BTCC) dan Super Taikyu di Jepun.

Malah buat masa sekarang seorang bakat muda kita, Mitchell Cheah sedang berlumba dalam siri Kejohanan TCR di Jerman bersama Team Engstler. Jadi anda pula bagaimana? Mahukan seorang lagi Alex Yoong, atau lebih suka melihat bakat-bakat baru kita menyerlah dalam disiplin empat roda lain di peringkat dunia?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required